يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

افزايش ظرفيت‌ حمل مسافر فرودگاه امام (ره) به 100 ميليون مسافر

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 11:48   |     کد : 38   |     مشاهده: 2687
به گزارش صنعت نیوز: مدير عامل شركت فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به بازنگري در طرح جامع فرودگاه امام (ره) گفت: در طرح جديد، ظرفيت‌ حمل مسافر اين فرودگاه از 40 ميليون به 100 ميليون مسافر در سال افزايش يافت.

به گزارش صنعت نیوز: مدير عامل شركت فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به بازنگري در طرح جامع فرودگاه امام (ره) گفت: در طرح جديد، ظرفيت‌ حمل مسافر اين فرودگاه از 40 ميليون به 100 ميليون مسافر در سال افزايش يافت.

 اصغر كتابچي در نشست خبري با خبرنگاران اظهار داشت: اين شركت مسئوليت اداره 54 فرودگاه و فضاي پروازي كشور را برعهده دارد.

وي با اشاره به عملكرد سال گذشته اين شركت گفت: سال 86 پروژه‌هاي بزرگ و مهمي به بهره‌برداري رسيد كه از جمله آنها مي‌توان به بهره‌برداري از ترمينال جديد تبريز، سالن مستقبلين مهر آباد، تكنيكال بلاك فرودگاه كرمان وتفكيك پروازهاي داخلي از خارجي و انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام(ره) اشاره كرد.

به گفته وي، ترمينال شماره 2 فرودگاه مهرآباد براي 50 درصد پروازهاي داخلي شركتهاي هما و ايران ايرتور اختصاص يافت كه اين اقدام سبب كاهش ترافيك كاري و مسافري در ترمينالهاي 4 و 6 و امكان ارائه بهتر خدمات به مردم شد.

كتابچي گفت: در اين خصوص ترمينال شماره 2 با 18 هزار متر مربع مساحت و فضاي مناسب با اندكي تغيير كاربري آماده بهره‌برداري گرديد. در سال گذشته 350 هزار پرواز در سراسر كشور صورت گرفت كه نسبت به سال 85 رشدي در حدود 3 درصد را نشان مي‌دهد از اين تعداد، 157 هزار پرواز از نوع عبوري بوده است.

عضو هيات عامل شركت فرودگاه‌هاي كشور يادآور شد: طي سال گذشته در 5 فرودگاه كشور سيستم روشنايي نصب گرديد. توسعه و بهسازي عوامل پروازي در 9 فرودگاه صورت گرفت و در 12 فرودگاه نيز دستگاه‌هاي ناوبري و كمك ناوبري شامل 15 دستگاه ILS، بيست و شش دستگاه VOR‌، شانزده دستگاه DVOR ، پنجاه و يك دستگاه DME و 60 دستگاه NDB مي‌باشد.

به گفته كتابچي، در حال حاضر كل طول مسير هوايي كشور( جاده‌هاي هوائي) بيش از 58 هزار كيلومتر شامل 86 جاده هوائي است كه 36 جاده هوائي آن بين‌المللي مي‌باشد. طولاني‌ترين جاده هوائي كشور 2200 كيلومتر و كوتاهترين آن 40 كيلومتر است.

وي افزود: 37 نقطه مرزي هوائي نيز براي ورود هواپيماهاي خارجي و يا عبور پروازهاي بين‌المللي در نظر گرفته شده است. سال گذشته 2 موافقتنامه با فرودگاه بين‌المللي اينچان كره جنوبي و كوالالامپور مالزي مبادله شد كه در زمينه همكاري اين فرودگاه‌ها با فرودگاه امام خميني (ره) مي‌باشد.

كتابچي يادآور شد: سال گذشته حدود 100 ميليارد تومان در پروژه‌هاي تجهيزات فرودگاهي، ناوبري و بهسازي فرودگاه‌ها هزينه شد كه امسال اين رقم به 120 ميليارد تومان خواهد رسيد. از اين رقم 60 ميليارد تومان آن در زمينه طرحهاي بهسازي فرودگاه‌ها و 60 ميليارد تومان ديگر صرف طرحهاي مربوط به تجهيزات فرودگاهي و ناوبري خواهد شد.

وي تصريح كرد: امسال 85 درصد پروژه‌هايي كه به بهره‌برداري مي‌رسد از محل 60 ميليارد تومان طرحهاي بهسازي فرودگاهي اجراي مي‌شوند. طي سالهاي 85 و 86 تعداد پروژه‌هاي نيمه تمام فرودگاهي از 600 پروژه به 200 پروژه رسيد كه امسال اين تعداد به 100 پروژه كاهش مي‌يابد.

كتابچي گفت: در سال جاري با دستور وزير راه 200 ميليارد تومان رديف بودجه‌اي براي فرودگاه امام(ره) اختصاص يافت كه اين بودجه صرف كارهاي زيربنايي و تكميل پروژه‌هاي مورد نياز در فاز 1 خواهد شد كه از جمله آنها احداث باند دوم، رفع گلوگاه‌هاي مشكل زاي مسافرين و احداث شهر فرودگاهي مي‌باشد.

به گفته وي، طرح جامع فرودگاه امام(ره) نيز مورد بازنگري قرار گرفته كه در طرح جديد، ظرفيت‌ حمل و نقل مسافرين اين فرودگاه از 40 ميليون نفر به حدود 100 ميليون نفر در سال افزايش خواهد يافت. در قسمت عملياتي و احداث زيرساختها از توان مالي منابع عمومي دولت در كنار مشاركت بخش خصوصي استفاده خواهد شد ولي ايجاد شهر فرودگاهي تماما با مشاركت بخش خصوصي صورت خواهد گرفت. اين آمادگي را داريم كه تا 4 هزار ميليارد تومان از سرمايه بخش خصوصي در تمامي فرودگاه هاي كشور بويژه فرودگاه‌هاي بين‌المللي در پروژه‌هاي مورد علاقه و توافق طرفين استفاده نمائيم.

مدير عامل شركت فرودگاه‌هاي كشور يادآور شد: طرح جامع فرودگاه امام خميني(ره) طي اين ماه نهايي و تصويب خواهد شد. شركتهاي خارجي نيز مي‌توانند در اين طرحها مشاركت نمايند.

به گفته وي، سال گذشته 260 ميليارد تومان براي خصوصي‌سازي فرودگاه‌هاي كشور با بخش خصوصي مذاكره شد كه از اين رقم 40 ميليارد تومان آن محقق گرديد.

وي افزود: تكميل و راه‌اندازي كامل فرودگاه امام(ره) با قيمتهاي فعلي نيازمند 2 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري است كه بر اساس برنامه‌ريزي صورت تا سال 2030 اين كار صورت خواهد گرفت.

 

http://new.sanatnews.ir/News/1/38
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است