يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

اجرای سریع طرح اتصال شبکه برق ایران ، افغانستان و تاجیکستان

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 11:03   |     کد : 32   |     مشاهده: 3005
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نیرو خواستار اجرایی شدن طرح اتصال شبکه های برق، جاده ای ، ریلی و مخابراتی سه کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان شد.

به گزارش صنعت نیوز، وزیر نیرو خواستار اجرایی شدن طرح اتصال شبکه های برق، جاده ای ، ریلی و مخابراتی سه کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان شد.

پرویز فتاح در افتتاحیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران وتاجیکستان در تهران گفت: روابط دو کشور دوست و مسلمان با بهره گیری ازمشترکات دینی ، فرهنگی وتاریخی در ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در سطح مطلوبی قرار دارد وتحت توجهات و اراده رهبران دو کشور روند روبه رشدی را درپیش گرفته است.

وزیر نیرو برگزاری شش اجلاس کمیسیون مشترک و تبادل هیئتهای مختلف عالی رتبه بین دو طرف را حاکی از اراده  رهبری عالی دو کشور به منظور تقویت و توسعه همکاری های فیمابین در تمام سطوح دانست و گفت: از دیدگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران ، توسعه روابط همه جانبه با کشورهای اسلامی در صدر توجهات کشورمان قرار دارد و از این حیث کشور تاجیکستان از جایگاه ویژه و ارزنده ای برخوردار است.

فتاح افزود: نزدیکی دیدگاه های سیاسی دو کشور در مجامع منطقه ای و بین المللی ، علاقمندی ایران برای حضور در سازمانهای همکاری منطقه ای از جمله اجلاس شانگهای و وجود مصالح مشترک فراوان ، دو طرف را به تلاش مشترک و همکاری جهت تقویت ثبات وامنیت منطقه ترغیب کرده است.

به گفته وی، هر چند حجم مبادلات تجاری دو کشور حاکی از روند رو به رشد است و لیکن مبلغ 1/127 میلیون دلار به عنوان حجم صادرات ایران به تاجیکستان در سال 1385 و مبلغ 34/8 میلیون دلار به عنوان حجم واردات ایران ازتاجیکستان در این سال ، متناسب با سطح خوب روابط سیاسی دو کشور دوست و مسلمان نیست و بر ضرورت هدایت بخشهای خصوصی و دولتی دو کشور جهت افزایش حجم مبادلات و سرمایه گذاری های مشترک تاکید می نماید.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: وجود پتانسیلهای فراوان خدادادی و در دو کشور ازجمله منابع عظیم آب وذخایر معدنی در تاجیکستان از یک سو و توانمندی های فنی و مهندسی و سرمایه های عظیم طبیعی و انسانی در ایران راه را برای توسعه مناسبات دو ملت هموار تر می کند.

وی گفت: پروژه های زیربنایی در دست اجرا توسط شرکتهای ایرانی در تاجیکستان از جمله طرح سد و نیروگاه سنگ توده 2 ، تونل انزاب و تونل چار مغزک هر چند نمادهای دلگرم کننده ای از همکاری های دو کشور در عرصه فنی و صنعتی هستند ولیکن هنوز مسئولین دو کشور راهی طولانی جهت توسعه همکاری ها و بر طرف نمودن موانع موجود و تسهیل مناسبات از طریق امضای اسناد همکاری اقتصادی ، پیش رو دارند.

فتاح ابراز امیدواری کرد که این اجلاس زمینه نهایی سازی و امضای موافقتنامه های حمل و نقل جاده ای ، حمل ونقل بین المللی جاده ای ، یادداشت تفاهم بیمه ای و سایر اسناد را فراهم و بستر مناسب برای مرداوات بخش های خصوصی دو کشور را مهیا نماید.

وی افزود: هیئتهای مذاکره کننده دو طرف باید اولویت برای اجرایی شدن توافقات گذشته و اتخاذ راهکارها و سقف زمانی معین برای عملیاتی شدن این توافقات را در نظر گرفته و طرح اتصال شبکه های برق ،جاده ای ،ریلی و مخابراتی سه کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان را پیگیری کنند.

فتاح با تاکید بر لزوم توجه به مقوله امنیت سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات متعارف و حمایت از فعالیتهای تجاری ومساعدت جهت رفع مشکلات سرمایه گذاران اعم از بخشهای دولتی و خصوصی گفت: ایجاد تسهیلات لازم توسط دولت تاجیکستان برای سرمایه گذاران ایرانی از جمله صدور روادید تجاری بلند مدت باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی بر همکاری بین بانکهای دو کشور در راستای گسترش روابط اقتصادی فیمابین تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیته های تخصصی با عضویت دستگاه های مختلف به منظور پیگیری تفاهمات حاصله در هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور شد.

 

 

http://new.sanatnews.ir/News/1/32
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است