۷۰ همت برای زمینهای مورد نیاز طرح جوانی جمعیت تامین شد
|
رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در ۲ ماهه امسال
|
بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیهساز پل فرماندهی کشتی
|
اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهرهبرداری از دو طرح ملی
|
وزیر صمت وارد بندرعباس شد
|
از توافق با هند راضی هستیم
|
افزایش تولید نفت به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در سال گذشته
|
ارائه امتیازات ویژه به واحدهای تولیدی برای رفع ناترازی برق
|
قرارداد یک میلیارد دلاری نفتیها با شرکتها
|
تفاهم نامه خدمات و فعالیت های پروژه های فشارافزایی پارس جنوبی امضا شد
|
وزیر نفت: از سال ۱۳۹۷ بالاترین میزان صادرات نفت را داریم
|
وزیر صمت: تعهد اول در اجرای هر طرح صنعتی توجه به محیط زیست است
|
ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
|
يک شنبه 30 ارديبهشت 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
هزینه ترانزیت از طریق کریدور شمال- جنوب ۳۰ درصد ارزانتر از کانال سوئز
تاريخ:بيست و نهم شهريور 1402 ساعت 09:58
|
کد : 282966
|
مشاهده: 473
به گزارش صنعت نیوز، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی نشان میدهد زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب برای کشورهای مسیر این کریدور، حدود ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز است.
به گزارش صنعت نیوز، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی نشان میدهد زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب برای کشورهای مسیر این کریدور، حدود ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز است.
«عباس خطیبی» اظهار داشت: احداث راهآهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بینالملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت ملی و هم افزایی زنجیرههای ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.
خطیبی راهآهن رشت-آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بینالمللی دانست و گفت: احداث راهآهن رشت-آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب یکی از طرحهای مهم ریلی در سطح ملی و بینالمللی شناخته میشود و بهره برداری از آن برای کشور و منطقه تحول زاست.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها تمرکز راهآهن رشت-آستارا را بر جابهجایی بینالمللی بار و مسافر دانست و اعلام کرد: طرحهایی که از نظر حمل و نقل بینالمللی حائز اهمیت بالایی هستند از نظر منافع راهبردی ملی، روابط بینالمللی و تسهیل مبادلات و مراورات و همبستگی کشورها نیز قابل توجه اند و به دنبال خود ارتقاء امنیت ملی، ارتقاء منافع کشورهای منطقه، ارتقاء علم و فناوری را به همراه دارند.
وی احداث راهآهن رشت-آستارا را به دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال-جنوب، راهآهن رشت-آستارا در شاخه غربی به دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب-غرب که از خلیج فارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل میشود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
خطیبی ادامه داد: کوتاه تر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راهآهن رشت-آستارا است.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها استفاده از ظرفیتهای مرز آستارا در مبادلات بینالمللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: پیشبینی جابهجایی ۲.۶ میلیون تن بار در سال اول و ۶.۸ میلیون تن در سال بیستم بهرهبرداری و جابهجایی ۵۳۰ هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهره برداری یکی از دلایلی است که ساخت این خط آهن را توجیه پذیر کرده است.
خطیبی قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل موثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل در خصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راهآهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزان تر اعلام کرده است و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.
معاون ساخت وت وسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها یکی از مباحث قابل توجه در این مسیر ریلی را ملاحظات زیست محیطی دانست و اظهار کرد: با توجه به ارزشمند بودن محیط زیست منطقه گیلان و تراکم جمعیتی و قابلیتهای کشاورزی و گردشگری منطقه، آثار زیست محیطی و اجتماعی طرح در طیف گسترده مورد مطالعه و بررسی در تعامل با سازمان محیط زیست قرار گرفته و با بررسی مزایا و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسبتر تشخیص داده شده است.
وی افزود: مسیر انتخابی با رویکرد حداقل آسیب به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از اراضی کشاورزی بوده و به همین دلیل احداث حدود ۴۰ کیلومتر پل در طول مسیر با هدف توجه به منظور راه، کاهش حجم مصالح خاکریزی و حذف عبور و مرور کامیونها از معادن به محل پروژه انجام شده که قابل توجه است.
خطیبی با اشاره به بیانیه باکو و توافق سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور ۱۴۰۱ ادامه داد: در این بیانیه بر اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و ارتقا خطوط ریلی این کشورها به منظور جا به جایی بار به میزان ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ توافق شده است. از جنبه داخلی نیز سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این مسیر ریلی در مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترک تشریفات مناقصه برای اجرا همگی از دلایل مهم و قابل استناد برای اجرای این طرح ملی ریلی با رعایت تمام ملاحظات ملی و بینالمللی است.
http://new.sanatnews.ir/News/1/282966
برچسب ها :
کانال سوئز
,
کریدور
,
ترانزیت
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
آخرين اخبار
توئیت ضرغامی درباره «فرود سخت»
رئیس جمعیت هلال احمر به محل سقوط بالگرد رئیس جمهور رفت
تاج روسها به چنگ غول نروژی افتاد
مدیرعامل شرکت نفت خبر داد: پیشگامی ایران در تولید گاز پارس جنوبی
احداث راه آهن سریع السیر تهران- مشهد در دستور کار جدی راه آهن است
تأثیر توجه به مباحث ژنتیکی در مسئله جوانی جمعیت
افزایش ۱۳۵ درصدی مصرف دخانیات در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال
اعظمی: موانع صادرات سیبزمینی و پیاز برطرف شود
زاخارووا: سفر پوتین به چین آینده جهان را تعیین میکند
راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره کانادایی
آیا کودکانمان اموال ما هستند؟!
حضور روزانه ۲۰۰ هزار کارگر در محله چیتگر شمالی
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز