يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

دانش‌بنیان‌ها توان خلق راه‌کارهای موثر برای بازار مناطق محروم را دارا هستند

دانش‌بنیان‌ها توان خلق راه‌کارهای موثر برای بازار مناطق محروم را دارا هستند
  تاريخ:سيزدهم ارديبهشت 1402 ساعت 14:00   |     کد : 276168   |     مشاهده: 463
به گزارش صنعت نیوز، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بر ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین نیازهای خاص مناطق محروم تاکید کرد و گفت: دانش‌بنیان‌ها توان خلق راه‌کارهای موثر برای بازار در این مناطق را دارا هستند.
به گزارش صنعت نیوز، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بر ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین نیازهای خاص مناطق محروم تاکید کرد و گفت: دانش‌بنیان‌ها توان خلق راه‌کارهای موثر برای بازار در این مناطق را دارا هستند.
رضا اسدی‌فرد در نشست مشترک با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که محصول یا خدمات آنها در اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی در کشور اثرگذار است با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: طی این سال‌ها تلاش کردیم تا ظرفیت اقتصادی کشور را به توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان متصل کنیم و برای این کار برنامه‌های متعددی نیز تعریف و اجرا شد.
وی یادآور شد: دیگر اولویتی که حدود یک سال و نیم است به شکل جدی آن را دنبال می‌کنیم، پیوند دانش و تخصص دانش‌بنیان‌ها به پروژه‌های محرومیت‌زدایی است. اینکه بتوانیم با اجرای طرح‌های فناورانه مختص و مبتنی بر شرایط و اقلیم مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور؛ نیازها را به شکلی پایدار و مطمئن رفع کنیم چون بیشتر برنامه‌های حوزه محرومیت زدایی در قالب کمک‌های نقدی و بسته‌های معیشتی اجرا می‌شود که چندان کارآمد و پایدار نیستند.
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه در بحث محرومیت‌زدایی هم بازار بالقوه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و هم نیازهای جدی برای مرتفع شدن، تصریح کرد: در معاونت علمی این باور وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به شکل پایداری به این نیازها پاسخ دهند، این کار هم برای این مجموعه‌ها درآمدزا است و در عمل کارآیی محصولات و خدماتشان را ارتقا می‌دهد و هم طرح‌های محرومیت‌زدایی در کشور را کارآمدتر خواهد کرد.
اسدی فرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از مسایل و مشکلات روستاها می تواند به واسطه توانمندی دانش بنیان ها مرتفع شود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که توسط این مجموعه‌ها می‌تواند رفع شود تامین آب شرب مناطق محروم است.
وی توضیح داد: یکی از شرکت های دانش بنیان؛ فناوری برای تامین آب شرب بدون نیاز به برق ارائه کرد و این فناوری موجب رفع مشکل آب شرب ۱۰۰ روستا شد. چنین شرکت‌هایی با توانمندی‌های بالا در کشور زیاد هستند و می‌توانیم آنها را به نیازهای مناطق محروم متصل کنیم.
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یادآور شد: باید رشد و توسعه در کشور به شکل متوازن باشد، برنامه‌های متعددی برای توسعه کشور تعریف و اجرا شده اما این برنامه‌ها به شکل متوازنی اجرا نشده است و مناطق برخوردار به خوبی توسعه یافتند و مناطق کمتر برخوردار از این تسهیلات بازماندند.
اسدی فرد ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم با کمک نهادهای مرتبط با حوزه محرومیت‌زدایی اقدام به برگزاری نمایشگاه آبادیران کنیم تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور که در رفع محرومیت در کشور اثرگذار هستند را شناسایی کنیم و به کار بگیریم.
رییس نمایشگاه آبادیران با بیان این نکته که شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی برای رفع نیازهای مناطق محروم در حال تولید محصول یا ارائه خدمت هستند، گفت: در حال حاضر بازار عرضه و تقاضا مشخص است اما در این میان خلایی وجود دارد و آن هم نبود یک فضای مناسب برای اتصال نیازها به بازار عرضه است که فکر می‌کنیم نمایشگاه آبادیران این فضا را به خوبی ایجاد خواهد کرد.
اسدی فرد افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی هستند که توانمندی حل مسایل مختلف مناطق محروم مانند تامین انرژی، مسایل اجتماعی، تامین آب و غیره را دارند و می‌توانند راهکارهای خاص این بازار ارائه کنند.
وی، برگزاری نمایشگاه آبادیران را فرصت خوبی برای به‌همرسانی طرف عرضه و تقاضا در حوزه محرومیت‌زدایی دانست و گفت: در این نمایشگاه ایده‌ها و توانمندی‌های موجود در شرکت‌ها را دریافت می‌کنیم تا به نیازهای مناطق محروم متصل کنیم. این رویداد می‌تواند بازارگاه دائمی عرضه محصولات و فناوری‌های حوزه محرومیت‌زدایی باشد و سایت آن به شکل دائمی فعالیت کند.
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نهادهای ذیربطی چون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، بنیاد علوی و غیره که جزو نهادهای موثر در محرومیت‌زدایی هستند در این نمایشگاه مشارکت می‌کنند و در تلاش هستیم تا از شبکه مویرگی گروه‌های جهادی نیز در این راستا استفاده کنیم.
اسدی فرد یادآور شد: مشکلات زیادی در مناطق محروم وجود دارد که با ایده‌ها و توانمندی‌های فناورانه موجود قابل رفع هستند مثل چالش‌های کشاورزان در زمینه کمبود آب، مشکلات دامپروری و غیره که امیدوار هستیم با کمک ظرفیت‌های نمایشگاه آبادیران و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند بتوانیم به این نیازها به شکل درست و پایداری پاسخ دهیم.
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نمایشگاه آبادیران درصدد است تا با استفاده از فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در پنج حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، ماشین آلات کوچک مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی به رفع مشکلات مناطق محروم بپردازد.
این نمایشگاه با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می شود و همه بازیگران موثر در محرومیت‌زدایی در این رویداد گرد هم جمع خواهند شد تا فناوری‌ها، محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به نیازها و چالش‌های موجود در مناطق محروم و روستایی گره بزند.
هدف از برگزاری این نمایشگاه، «اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار پروژه‌های محرومیت‌زدایی از طریق خیریه‌ها، سمن‌ها و منابع نهادهای دولتی و حاکمیتی مسوول»، «کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای پاسخ به چالش‌ها و ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه محرومیت‌زدایی» است.

http://new.sanatnews.ir/News//276168
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است