به گزارش صنعت نیوز، مالکان نفتکشها با رونق بازار حمل فرآوردههای نفتی در حالی تصمیم گرفتهاند تا نسبت به سفارش ساخت کشتیهای جدید اقدام کنند که یاردهای کشتیسازی با انبوه سفارش ساخت کشتیهای کانتینری، LNG، فله، فراساحل و... روبهرو بوده و تمایلی به دریافت سفارش جدید ندارند، زیرا تا سال ۲۰۲۵ قراردادهای ساخت کشتی را منعقد کردهاند.
به گزارش صنعت نیوز، مالکان نفتکشها با رونق بازار حمل فرآوردههای نفتی در حالی تصمیم گرفتهاند تا نسبت به سفارش ساخت کشتیهای جدید اقدام کنند که یاردهای کشتیسازی با انبوه سفارش ساخت کشتیهای کانتینری، LNG، فله، فراساحل و... روبهرو بوده و تمایلی به دریافت سفارش جدید ندارند، زیرا تا سال ۲۰۲۵ قراردادهای ساخت کشتی را منعقد کردهاند.
مالکان تانکرها تصمیم گرفتهاند با توجه به رونق بازار حملونقل فرآوردههای نفتی نسبت به سفارش تانکرهای جدید اقدام کنند، اما وجود قراردادهای قبلی ساخت کشتیهای تجاری از یک سو و افزایش قیمت فولاد و بالا رفتن دستمزد کارگران باعث شده تا کارخانجات کشتیسازی با قیمتهای بسیار بالا به قبول سفارشات جدید تن دهند.
برای مثال سفارش ساخت تانکر نفتی VLCC استاندارد در حال حاضر ۱۱۶ میلیون دلار، سوئزمکس ۷۸ میلیون دلار و افرامکس ۶۰ میلیون دلار قیمت دارد که نسبت به سالهای قبل به شدت افزایش نشان میدهد این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ مالکان نه تنها تصمیمی برای سفارش ساخت نداشتند بلکه با تحمل ضرر و زیان و حتی نزدیک به ورشکستگی ترجیح میدادند نفتکشها را به یاردهای اوراق اعزام کنند، اما در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ ورق برگشت و جنگ روسیه-اوکراین گرچه کام مردم جهان را تلخ کرد، اما به شیرین کامی مالکان نفتکشها منجر شد.
تحلیلگران Gibson در گزارش خود اعلام کردند اکثر یاردهای کشتیسازی تا سال ۲۰۲۵ با مازاد قرارداد کشتیهای تجاری و گازبر مواجه هستند و اگر قرارداد جدیدی با قیمتهای بالای امروزی بسته شود زمان تحویل آنها بعد از این سال خواهد بود ضمن اینکه قراردادها به علت افزایش قیمت فولاد و سایر عوامل منجر به افزایش قیمتها به صورت شناور خواهد بود تا در صورت نیاز مورد بازنگری قرار گیرد. ناگفته نماند تأخیر در تحویل کشتیهای جدید آن هم تا سه سال آینده به هیچ عنوان مشکل کمبود نفتکش مالکان را حل نمیکند.
در این گزارش امده است در سال ۲۰۲۱ و همچنین سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ آماری در زمینه سفارش ساخت تانکرها موجود نیست، اما با توجه به افزایش قیمت نفت و هزینه جابهجایی فرآوردههای نفتی که حاشیه سود خوبی را برای مالکان تانکرها به همراه داشت آنان تصمیم گرفتهاند برای پاسخ به تقاضای بازار، کشتیهای جدید سفارش دهند، اما متاسفانه با شرایط غیرقابل پیشبینی مواجه شدهاند به گونهای که نمیدانند کمبود نفتکشها را چگونه میتوانند جبران کنند.
در این ارتباط دادههای مؤسسه کلارکسون نشان میدهد میانگین درآمد نفتکشها در ماه آوریل ۲۰۲۲ حداقل ۴۰ هزار دلار بود در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۸۰۰۰ دلار نبود.
در پایان این گزارش آمده است شاخص خرید و فروش تانکرهای نفتی طی این هفته در بورس بالتیک نیز با افزایش مواجه بود به گونهای که نفتکش VLCC با قدمت پنج ساله ۴۹ میلیون دلار، نفتکشهای سوئزمکس حدود ۳۵ میلیون دلار و افرامکس حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت گذاری شده است.