ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانایر در سال ۶۷ نمونه بارز تروریسم دولتی است
|
پاکنژاد: صادرات نفت مانند سابق با کیفیت و کمیت قبل ادامه دارد
|
اسکان موقت جنگزدگان توسط شهرداری
|
عملکرد قابل قبول فروشگاههای زنجیرهای در ۱۰ روز اخیر
|
نقش کلیدی فروشگاههای زنجیرهای در تثبیت بازار و پیروزی دیپلماتیک ایران
|
وزیر صمت: تعادل به بازار کالاهای اساسی بازگشته است
|
آمادگی کامل صنایع برای پشتیبانی از مردم و نیروهای مسلح
|
وقفهای در زمینه جابه جایی کالا و مسافر وجود ندارد
|
يک شنبه 5 مرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
مرگ ۴۲ هزار موتورسوار در دهه ۹۰
تاريخ:چهارم مرداد 1404 ساعت 10:12
|
کد : 326591
|
مشاهده: 33
بر اساس مقاله منتشر شده در مجله علمی پزشکی قانونی در فاصله سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، ۴۲ هزار و ۶۸۵ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که ۹۵.۶ درصد (۴۰ هزار و ۸۰۰ نفر) آنان مرد و مابقی زن بودند.
به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در مقالهای پژوهشی با عنوان "بررسی اپیدمیولوژی تصادفات مجر به مرگ در موتورسواران ایرانی" که در شماره پاییز سال ۱۴۰۳ مجله علمی پزشکی قانونی به چاپ رسید موضوع مرگ و میر موتورسیکلت سواران، دلایل و نحوه آن در دهه ۹۰ مورد بررسی قرار گرفته است.
در این مقاله پژوهشی آمده است، تصادفات جادهای نهمین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از بیماریهای قلبی و عروقی است. یکی از عوامل مهم در افزایش تصادفات جادهای، افزایش روزافزون وسایل نقلیه است.
از سوی دیگر در این مقاله بر این نکته نیز تأکید شده است که موتورسواران ۳۴ درصد بیشتر از سرنشینان سایر وسایل نقلیه در معرض مرگ و میر حوادث جادهای قرار دارند و تصادفات موتورسیلکتها در حدود ۹۰ درصد موارد منجر به آسیب جدی و یا مرگ افراد میشود.
بررسی گروههای سنی موتورسواران قربانی حوادث رانندگی در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نیز نشان داد که بیش از نیمی از درگذشتگان در گروه سنی جوان قرار داشتهاند. بر این اساس از کل تلفات موتورسیکلت سواران ۵۳. ۶ درصد (۲۲ هزار و ۷۹۷ نفر) در گروه سنی کمتر از سی سال قرار داشتند که این قربانیان (زیر ۳۰ سال) در استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و البرز بیشترین درصد تلفات موتور سیکلت را به خود اختصاص دادهاند.
گزارشهای متعددی از ایران و دیگر کشورهای جهان نیز مؤید این نکته است که گروه سنی جوانان بیشترین موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی موتورسواران را در برمی گیرند. به عنوان مثال در مطالعه ویرا و همکاران در برزیل میانگین سنی موتورسواران حادثه دیده ۲۷. ۷۸ سال بود و یا در پژوهشی دیگر در سنگاپور که توسط هک و همکارانش انجام شد، میانگین سنی افراد آسیب دیده در تصادفات موتور ۱۶ تا ۲۵ سال بود.
در این مقاله براساس یافتههای به دست آمده تأکید میشود بیشترین آمار متوفیات تصادفات موتورسیکلتها را مردان جوان با شغل آزاد و تحصیلات زیر دیپلم تشکیل میدهند، بنابراین لازم است به منظور کاهش این حوادث علاوه بر استراتژیهای پیشگیرانه مانند احترام به قوانین، نحوه استفاده صحیح از این وسایل نیز آموزش داده شود.
نکته مهم دیگر آنکه بر اساس نتایج این مقاله پژوهشی، در دهه ۹۰، در تصادفات موتورسیکلت سواران، ۵۴. ۶ درصد به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست دادهاند که این موضوع نشان دهنده اهمیت استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکب و سرنشین موتور سیکلت است.
از نظر محل وقوع سانحه نیز، ۴۷. ۳ درصد موتورسواران در مسیرهای برون شهری و ۳۹ درصد در راههای درون شهری دچار حادثه شدهاند، ضمن آنکه ۵۱. ۲ درصد نیز در بیمارستانها جان خود را از دست دادهاند.
هرچند نتایج این مقاله پژوهشی نشان میدهد که نرخ فوت ناشی از تصادفات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰، با کاهش ۲۳. ۵ درصدی مواجه و روند تلفات کاهشی بوده است اما از آنجا که از سال ۱۴۰۰ به بعد آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور با افزایش مواجه بوده است، به نظر میرسد با توجه به افزایش تلفات تصادفات، آمار مرگ و میر موتورسواران نیز بیشتر شده باشد. (با این توضیح که به دلیل محدودیتهای موجود، از سال ۱۴۰۱ به بعد آمار تفکیکی مرگ و میر موتورسیکلت سواران توسط سازمان پزشکی قانونی کشور جمعآوری نمیشود).
http://new.sanatnews.ir/News//326591
برچسب ها :
موتورسوار
,
حوادث رانندگی
,
سازمان پزشکی قانونی کشور
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
«خوشامدگویی» صندوق نوآوری به دانشبنیانهای جدید
آخرين اخبار
نقش تخلفات تجاری در تضعیف مناطق آزاد و آسیب به تولید ملی
صدور مجوز فعالیت در صنعت افتا
کیفرخواست علیه یک شهروند اسرائیلی
نسلکشی خاموش در غزه
کشف و ضبط ۲۱ تاکسیدرمی حیوانات وحشی
از شیخ تا سرژ
چرا آثار شکسپیر همچنان اهمیت دارند؟
موج خروج هنرمندان موسیقی از اسپاتیفای
تسلا به خزان رسید
ایری: نسلکشی خاموش در غزه در حال وقوع است
پرواز تاریخی یک تاکسی پرنده بین دو فرودگاه
ماکرون: نمیتوانیم گرسنگی کودکان در غزه را بپذیریم
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز