شنبه 7 مهر 1403

حمایت مرکز تحول دیجیتال از ایده‌های نوآورانه هوشمندسازی معادن با انتشار فراخوان

حمایت مرکز تحول دیجیتال از ایده‌های نوآورانه هوشمندسازی معادن با انتشار فراخوان
  تاريخ:هفتم مهر 1403 ساعت 13:20   |     کد : 300644   |     مشاهده: 12
به گزارش صنعت نیوز، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در راستای هوشمندسازی معادن با انتشار فراخوانی در ۴ محور «اکتشافات معدنی»، «ایمنی معادن»، «هوشمندسازی واحدهای فرآوری» و «سیستم‌های پایش» اقدام به جذب ایده‌های نوآورانه کرد.
به گزارش صنعت نیوز، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در راستای هوشمندسازی معادن با انتشار فراخوانی در ۴ محور «اکتشافات معدنی»، «ایمنی معادن»، «هوشمندسازی واحدهای فرآوری» و «سیستم‌های پایش» اقدام به جذب ایده‌های نوآورانه کرد.
هانیه حقیقی، کارشناس ارتباطات مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: از آنجا که بخش اعظمی از اعضای اتاق بازرگانی تهران شرکت‌های متقدم و صنایع بزرگ هستند که لازم است ارتباط مشخص و ساختار یافته‌ای با بخش نوآوری صنعت و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های متوسط داشته باشند و از سوی دیگر، شرکت‌های های‌تک و فناورپایه نیز نیاز دارند راه نفوذ به صنایع بزرگ را پیدا کرده و فعالیت‌های نوآورانه خود را در آنها ترویج داده و از این طریق بازار خود را گسترش دهند، اتاق بازرگانی تهران، همکاری با دولت را با هدف بهبود شرایط کسب‌وکارها در دستور کار خود قرار داد.
وی افزود: بر همین اساس، پس از بررسی فضای اقتصادی، وضعیت بخش خصوصی و اکوسیستم نوآوری می‌بینیم که عمدتا عدم سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، عدم نفوذ فناوری در صنایع سنتی و لزوم توانمندسازی نیروی کار نسل Z با هدف توسعه منابع انسانی کسب‌وکارها از مهمترین مسائلی است که بدنه اقتصادی کشور و بخش خصوصی با آنها مواجه است. حل این مسائل نیازمند تغییر رویکرد و تغییر مسیر به سمت تعامل با دولت در جهت هدفمند کردن مالیات‌ها، به‌همرسانی عرضه و تقاضای فناوری و آموزش هدفمند نیروی کار نسل Z بود که در نهایت منجر به افزایش تعداد اعضای نوآور و فناور اتاق و رفع و تسهیل موانع موجود می‌شد.
حقیقی ادامه داد: از این رو، اتاق بازرگانی تهران به عنوان محور این فرآیند، با برنامه‌ریزی و ساختاربندی، حکمرانی وضعیت موجود را در دست گرفت. در این فرآیند نیاز به مشارکت سایر فعالان اثرگذار اکوسیستم اقتصادی از قبیل وزارتخانه‌ها، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، سازمان امور مالیاتی کشور، صنایع بزرگ و شرکت‌های فناورپایه و SME ها بود.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه این مسیر، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران به‌عنوان یکی از واحدهای اجرایی این پروژه، بررسی قوانین موجود در کشور در حوزه حمایت از کسب‌وکارها را با بهره‌گیری از مشاوران در زمینه‌های مختلف آغاز کرد و در نهایت با هدف استانداردسازی مطالبات از دستگاه‌های اجرایی، بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش امکان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای فرهنگ تحقیق و توسعه در کسب‌وکارها و بهره‌مندی از اعتبارات مالیاتی به‌عنوان خلأهای قانونی، تعامل اتاق‌ها، دولت، کسب‌وکارهای بزرگ و متقدم و SME ها را در قالب آیین‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان پیشنهاد کرد.
راهبری تسهیلات دولتی
به نقل از روابط عمومی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، با توجه به رویدادهای به‌همرسانی که در مرکز نوآوری برگزار شد و نتایج مثبتی از قبیل تبادل فناوری، نحوه تامین مالی و خدمات سرمایه‌گذاری در پی داشت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهبری بودجه‌های در نظر گرفته شده در تبصره ۱۸ قانون بودجه مختص پروژه‌های هوشمندسازی را بر مبنای الگوی PPA به مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران محول کرد. در پی این همکاری مشترک و با هدف حمایت از پروژه‌های هوشمندسازی در بخش معدن و صنایع معدنی، نشستی با حضور دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
پس از برگزاری این نشست، بر اساس نقشه راه تبیین شده طی انتشار یک فراخوان عمومی در سایت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال از صاحبان صنعت و همچنین تکنولوژی که متقاضی استفاده از این تسهیلات بودند، دعوت به عمل آمد که در ابتدا مشخصات کامل شرکت و محصول خود را ارائه دهند. سپس کمیته تخصصی مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران RFIهای واجد صلاحیت را شناسایی کرد.
به منظور بررسی بیشتر طرح‌های ارسال شده توسط شرکت‌های فناور در گام نخست فراخوان «حمایت از طرح‌های تحول دیجیتال در صنایع معدنی با اولویت فناوری هوش مصنوعی»، مجموعه جلساتی با شرکت‌ها برگزار شده و از میان ۲۲ شرکت فناور که در گام نخست شرکت کرده‌ بودند، در غربالگری اولیه با ۱۵ شرکت واجد شرایط، مصاحبه انجام شد.
هدف این مصاحبه‌ها، کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح‌های ارسالی و شرکت‌های متقاضی و همچنین تشریح دقیق رویه فراخوان بود. به صورت کلی در این سلسله جلسات، موضوعاتی نظیر «شرایط فنی پروژه‌ها»، «تجربیات شرکت‌ها در پیاده‌سازی و اجرای طرح‌ها»، «چالش‌های فنی و غیرفنی در پیاده‌سازی طرح‌ها»، «نیازمندی‌ها برای پیاده‌سازی طرح‌ها» و همچنین «سوابق و وضعیت شرکت» مورد بحث قرار گرفت.
نقش برجسته مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران
سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در رابطه با این مقوله، اظهار کرد: با بررسی لیست شرکت‌های fortune مشاهده می‌کنیم که با گذشت ۲۰ سال، دیگر اثری از شرکت‌هایی که زمانی در زمره برترین‌های این لیست بودند، وجود ندارد و جای آنها را شرکت‌های دیجیتال بهره‌مند از تکنولوژی‌های روز دنیا گرفته‌اند.
بنکدارپور بیان کرد: از این رو، هر فعال اقتصادی باید بداند که لازم است به سمت نوآوری و تحول دیجیتال حرکت کند، در غیر این‌صورت کسب‌وکارش با چالش مواجه خواهد شد. قطعا کداک و نوکیا فکر نمی‌کردند که روزی عظمت خود را در مقابل تکنولوژی ببازند.
وی در رابطه با این همکاری اظهار کرد: در این پروژه مقرر شده شرکت‌های فعال بخش خصوصی که با اولویت هوش مصنوعی در حوزه تحول دیجیتال و کاربردی‌سازی صنعت فعالیت می‌کنند، این امکان را داشته باشند که به منابعی در قالب وام‌های بلندمدت با بهره‌ پایین دسترسی داشته باشند.
بنکدارپور ادامه داد: با توجه به نقش مرکز نوآوری و تحول دیجیتال به‌عنوان کنشگر مرزی در بازی تحول دیجیتال، هم‌ادبیات کردن صنایع سنتی و اکوسیستم نوآوری، تلاش کردیم به شناسایی پتانسیل‌های موجود در این حوزه کمک کنیم. بنابراین، از طریق انتشار فراخوان عمومی و با تمرکز بر جامعه هدف اتاق در مرحله نخست و همچنین همکاری در فرآیند ارزیابی ثبت‌نام‌ها این کار انجام شد. این تسهیلات در صورت به‌همرسانی دو بازیگر اصلی این اکوسیستم یعنی مریخی‌ها و ونوسی‌ها و برای انجام پروژه‌های تحول دیجیتال اعطا خواهد شد.
بنکدارپور افزود: در این راستا، پروژه‌های تحول دیجیتال در بخش معدن و صنایع معدنی، با اولویت فناوری هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده و طی برگزاری نشستی با حضور فعالان حوزه‌های معدن و فناوری به معرفی این فراخوان و تشریح این همکاری پرداختیم. در حال حاضر مرحله نخست فراخوان روی سایت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران قرار گرفته و به انجام رسیده است و فرآیند در حال پیگیری است و به زودی نشست اصلی این رویداد و فراخوان ثانویه منتشر خواهد شد.
رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی در حوزه هوشمندسازی این است که بتوانیم روی صنایعی که نقش زیادی در اقتصاد کشور دارند، اثرگذاری خوبی داشته باشیم، گفت: رقابت‌پذیری در صنایع در سراسر دنیا در حوزه کارایی و بهره‌وری وجود دارد و صنایع از فرآیند سنتی خود فاصله گرفته‌اند. بنابراین اگر بتوانیم این دست فعالیت‌ها را تقویت و از این شرکت‌ها حمایت کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که اتفاق خوبی برای کشور بیفتد.
رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران در یک دهه گذشته همگام با تغییرات تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا تغییر کرده است، گفت: مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران حلقه واسطی میان کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری است و سعی ما در مرکز نوآوری بر این است که با ایجاد تعامل میان این دو بخش به نفوذ فناوری در صنایع کمک کنیم. برای تحقق این امر اقدامات متعددی را انجام دادیم. بهره‌مندی از ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که صراحتا به تعامل و هم‌اندیشی دولت با بخش خصوصی تاکید دارد، یکی از این اقدامات است که بر اساس آن اتاق بازرگانی توانست نقش مهمی در تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و به‌ویژه ماده ۱۱ این قانون ایفا کند.
بنکدارپور ادامه داد: برای معرفی ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و بندهای آن اقدامات متعددی در قالب برگزاری رویدادهای جذب سرمایه و تبادل فناوری و نشست و کارگاه‌های آشنایی با نحوه بهره‌مندی از اعتبار مالیالتی را در دستور کار مرکز قرار دادیم. این اقدامات از این جهت که بتوانیم در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ با دولت همکاری کنیم، اثربخش بوده است.
محورهای فراخوان هوشمندسازی معادن
با توجه به اینکه یکی از اهداف این جلسات، سنجش وضعیت پروژه‌ها و چالش‌ها برای تهیه «درخواست پروپوژال» برای مرحله بعدی فراخوان بوده است، محورهای کلی زیر شناسایی شد:
محور اول: اکتشاف معادن
محور دوم: ایمنی معادن
محور سوم: هوشمندسازی واحدهای فرآوری
محور چهارم: سیستم‌های پایش و مدیریت ناوگان.
علاوه بر محورهای بالا، پروژه‌هایی نظیر پایش حجم بار تراک‌ها و پایش حجم توده‌ها با فناوری لیزر سه‌بعدی و هوش مصنوعی، شناسایی قطعات فلزی (ناخن‌های شاول) در میان خاک معدن و همچنین سیستم پایش راننده از موضوعات جالب توجه بود که می‌تواند فرصتی برای بخش معدن و توسعه فناوری هوش مصنوعی باشد.
پروژه هوشمندسازی واحد احیای آهن اسفنجی نیز از جمله پروژه‌هایی است که هرچند در انتهای زنجیره ارزش بخش معدن به حساب می‌آید، اما قابلیت اجرا و پیاده‌سازی داشته و از پروژه‌های ارزشمند به حساب می‌آید.
تهیه و تدوین پروپوزال بر اساس این طرح‌ها و محورها، با همکاری شرکت‌های معدنی و همچنین کمیته مشترک مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و وزارت ارتباطات انجام خواهد شد و شرکت‌های حاضر در فراخوان می‌توانند نسبت به ارسال پروپوزال‌های خود برای صنعت در مرحله دوم فراخوان اقدام کنند. پس از مرحله دوم فراخوان، ارزیابی پروپوزال‌ها و شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات و سایر حمایت‌ها توسط کمیته مشترک انجام خواهد شد.

http://new.sanatnews.ir/News/1/300644
Share

برچسب ها :  معادن , دانش‌بنیان
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است