چهارشنبه 4 مهر 1403

موشک‌های دوربرد آمریکایی دوباره به اروپا بر می‌گردند

  تاريخ:چهارم مهر 1403 ساعت 11:07   |     کد : 300611   |     مشاهده: 16
نشریه انگلیسی تحلیل کرد به رغم آنکه اروپا در سالهای اخیر به دنبال کم کردن از وابستگی نظامی خود به آمریکا بوده‌ اما بازگشت تسلیحات دوربرد آمریکایی به خاک خود را دنبال می‌کند.
به گزارش ایسنا، نشریه «اکونومیست» انگلیس در تحلیل طرح اخیر آلمان برای بازگشت موشک‌های دوربرد آمریکایی به خاک این کشور نوشت که این طرح در راستای تلاش اروپا برای دستیابی به تسلیحاتی با امکان حمله به عمق خاک روسیه صورت می‌گیرد.
اکونومیست در ابتدای این تحلیل با اشاره به این که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ واشنگتن را از معاهده تسلیحات هسته‌ای میانبرد خارج کرد، تصریح داشت که این تصمیم ترامپ باعث حیرت کشورهای اروپایی شد و از نظر آنها یک تصمیم بی ملاحظه و مستعد برای شروع کردن یک رقابت تسلیحاتی بود اما حالا مشخص شده که تقریبا تمامی کشورهای اروپایی خواهان میزبانی کردن از چنین تسلیحاتی که در طیف برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر در نظر گرفته می‌شوند، هستند.
آمریکا و آلمان در دهم ژوئیه اعلام کردند از سال ۲۰۲۶ قرار است سه دسته از موشک‌های برد متوسط آمریکایی که همگی غیر هسته‌ای محسوب می‌شوند در خاک آلمان مستقر شوند.
اکونومیست تصریح می‌کند، این شاید جدیدترین نقطه عطف در سیاست امنیتی آلمان باشد اما همچنین نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تمایل بیشتری به دستیابی به توانمندی‌هایی با قابلیت حمله عمیق به خاک روسیه در نتیجه درس‌های فرا گرفته شده از جنگ در اوکراین دارند و چنین سیاستی باعث تبعاتی برای صنایع نظامی اروپا، توازن نظامی بین ناتو و روسیه و همچنین نحوه تشدید نبرد در هر گونه جنگ احتمالی در آینده می‌شود.
سه موشکی که آمریکا برای استقرار آنها در خاک آلمان برنامه‌ریزی کرده شامل موشک بالستیک اس‌ام-۶ با برد حدودا ۵۰۰ کیلومتر که هم‌اکنون به عنوان یک موشک ضد هوایی مستقر بر کشتی استفاده می‌شود، موشک کروز حدود ۲۵۰۰ کیلومتری تام‌هاک که عمدتا از کشتی شلیک می‌شود و همچنین موشک هایپرسونیک دوربرد «دارک ایگل» با برد برآورد شده حدودا ۳۰۰۰ کیلومتر هستند. این در حالی است که دور بردترین موشک مستقر بر زمین که امروز در اروپا وجود دارد موشک حدودا ۳۰۰ کیلومتری بالستیک «اتکمز» است.
به نوشته اکونومیست «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در ماه آوریل از متحدان اروپایی خواست یک سلاح با توانایی حملات عمقی که متعلق به خود اروپا باشد را بسازند. در روز دوازدهم ژوئیه نیز فرانسه،‌آلمان، ایتالیا و لهستان یک سند را با موضوع ساخت یک موشک کروز با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر امضا کردند.
هم اکنون کشورهای اروپایی متعدد دیگری نیز وجود دارند که به دنبال استفاده از موشک‌هایی مشابه عمدتا در کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی خود هستند. در این راستا فنلاند، آلمان، هلند و لهستان قصد خرید موشک‌های با برد ۱۰۰۰ کیلومتری JASSM-ER را برای جنگنده‌های اف-۳۵ خود دارند. نیروی دریایی هلند نیز به دنبال خرید موشک‌ تام‌هاک برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های خود است.
این نخستین بار نیست که ایالات متحده موشک‌های دوربرد در اروپا مستقر می‌کند. در دهه ۱۹۸۰ تصمیم ناتو برای مستقر کردن موشک‌های میان‌برد با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای در کشورهای اروپایی باعث به راه افتادن تظاهرات عظیمی شد. اما این موشک‌ها که از آنها به عنوان «یورو موشک» یاد می‌شد به عنوان اهرم بر روند خارج سازی موشک‌های شوروی تاثیر گذاشتند و بعدا باعث انعقاد معاهده تسلیحات هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ شدند. امروز نیز اروپا برای استقرار چنین تسلیحاتی در دراز مدت برنامه‌ریزی کرده است.
اکونومیست در ادامه این مطلب تصریح می‌کند: «مقام‌های آلمانی می‌گویند که روسیه دست به استقرار موشک‌های بالستیک اسکندر با برد چند صد کیلومتری در کالینینگراد، منطقه محصوری ما بین لهستان و لیتوانی، زده است. موشک‌های اسکندر دارای توانایی حمل کلاهک‌های متعارف یا هسته‌ای بوده و در جریان جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ینس پلوتنر، مشاور سیاست خارجی اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در ماه ژوئیه گفت که این موشک‌ها توانایی رسیدن به پایتخت آلمان در کمتر از چند دقیقه را دارند در حالی که آلمان توانمندی برای مقابله با آنها ندارد. به گفته پلوتنر موشک‌های دوربرد جدید آمریکایی که قرار است به آلمان بیایند به عنوان یک عامل بازدارنده اما در زیر سطح راهبردی یعنی پایین‌تر از تسلیحات هسته‌ای رده بالا، خدمت خواهند کرد. چنانچه روسیه در طول جنگی احتمالی به منظور فشار وارد کردن به اروپایی ها دست به حملاتی به شهرها یا اهداف سطح بالا بزند، موشک‌های آمریکایی می توانند همین کار را در ازای آن انجام دهند. پلوتنر گفت فرانسه نیز با ابتکار عملی می‌خواهد بگذارد خود اروپایی‌ها این کار را بدون اتکا به آمریکا انجام دهند.»
«جوناس اشنایدر»، کارشناس انستیتوی اموری امنیتی و بین‌المللی آلمان به همراه «توربن آرنولد»، یک همکار وی که سرهنگ ارتش آلمان است استدلال کرده‌اند موشک‌های میان‌برد علاوه بر ایجاد خاصیت بازدارندگی دارای کاربری نظامی نیز هستند چون اروپایی‌ها می‌توانند با آنها موشک‌های روسیه با قابلیت حمله عمقی را قبل از آنکه به سمت ناتو شلیک شوند هدف بگیرند و در صورت عملیات نیروهای ناتو علیه روسیه و اعزام آنها به سمت شرق وضعیت را برای آنها راحت‌تر کنند.
اکونومیست ارزیابی می‌کند تسلیحات جدید آمریکایی که قرار است در آلمان مستقر شوند می‌توانند اهداف دیگری فراتر از برد تسلیحات موجود را هدف بگیرند. در این تحلیل نوشته شده است: «رافائل لاس و آنگلا مهرر، کارشناسان شورای روابط خارجی اروپا متذکر شدند موشک‌های مستقر شده در داخل آلمان باید برد ۱۶۰۰ کیلومتری داشته باشند تا به دورترین نقطه در منطقه نظامی غربی روسیه، جایی که روسیه از آنجا به ناتو حمله خواهد کرد، حمله کنند.»
برخی از هم‌حزبی‌های صدر اعظم آلمان در حزب سوسیال دموکرات نگران هستند که موشک‌های آمریکایی نه تنها امنیت را برای آلمان فراهم نکرده بلکه خطرات را برای این کشور تشدید کند. ائتلاف متعلق به «زارا واگنکنشت، سیاستمدار چپ افراطی آلمانی که یک حزب جدیدالتاسیس متمایل به روسیه است شدیدا با این طرح استقرار موشک‌های میان‌برد در آلمان مخالفت کرده است. با این وجود این طرح اخیر باعث برانگیخته شدن آن نوع تظاهرات گسترده‌ای که در دهه ۱۹۸۰ در آلمان رخ داد نشده است. پلاتنر گفت: «این طرح، جنجالی در حد یک تیتر ظاهر شده برای یک روز در صفحه اول مطبوعات را موجب شد.»
به نوشته اکونومیست، عده‌ای دیگر از استراتژیست‌ها نگران هستند که هر گونه حمله با موشک‌های دوربرد باعث تشدید هر چه بیشتر هر گونه نبرد احتمالی در آینده با روسیه شود. در آن صورت روسیه ممکن است نگران شود که ناتو احتمالا با استفاده از موشک‌های دارک ایگل دست به انهدام تسلیحات هسته‌ای مستقر بر زمین روسیه یا از بین بردن رهبران سیاسی روسیه خواهد زد. این ارزیابی ممکن است روسیه را تشویق کند به این که اول حمله کند.

http://new.sanatnews.ir/News/1/300611
Share

برچسب ها :  موشک , آمریکا
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است