جمعه 30 شهريور 1403

توزیع متادون در داروخانەها، راهی برای از بین بردن انحصارطلبی و قاچاق

  تاريخ:سيزدهم مرداد 1403 ساعت 09:50   |     کد : 289815   |     مشاهده: 77
چند سالی می‌شود کە سازمان غذا و دارو در تلاش است تا داروهایی نظیر متادون را در سطح داروخانەهای منتخب کشور توزیع کند، طرحی کە قبلا در خصوص توزیع برخی داروهای روانپزشکی و اعصاب و روان مانند زولپیدم و ترامادول که اعتیادآور هستند در سطح کشور اجرایی و پزشکان مجاز بە تجویز آن هستند.
متادون، مادە مخدر صنعتی شبە افیون و یک داروی رایج با خاصیت ضددرد است کە در دنیای پزشکی امروز بە عنوان راهی برای رهایی از اعتیاد بە مواد افیونی همچون هروئین، مورفین و کدئین شناختە شدە است، مادەای بە ظاهر ناجی اما فوق خطرناک کە خود می‌تواند دام جدیدی از اعتیاد باشد.
اینکە متادون ناجی افراد افیونی است یا خود دروازە جدیدی رو بە اعتیاد، موضوع قابل تاملی است کە تا بە امروز انتقادهای بسیاری را در پی داشتە است.
در راستای اجرایی شدن همین طرح بسیاری از کارشناسان حوزە اعتیاد بر این باورند کە اگر چنانچە پای متادون بە داروخانەها باز شود و هر پزشکی مجاز بە تجویز آن باشد، روند کاهش اعتیاد در کشور بە شدت دشوارتر خواهد شد.
مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت: طرح توزیع متادون در داروخانەهای منتخب در ستاد مبارزە با مواد مخدر کشور مطرح شدە و هم‌اکنون در چند استان بە عنوان استان پایلوت در حال اجرا است.
مجتبی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث توزیع متادون از طریق داروخانەها می‌تواند بە یک چالش و معضل در سراسر کشور تبدیل شود.
ترک اعتیاد بە متادون غیرممکن است
وی عنوان کرد: تجربە ۲٤ الی ۲٥ سالە در امور زندان‌ها نشان دادە است کە اعتیاد بە مواد مخدر و افیون را می‌توان ترک کرد، اما اعتیاد بە متادون را تحت هیچ‌شرایطی نمی‌توان ترک کرد.
محمدی با بیان اینکە درمان افراد معتاد بە متادون غیرممکن است، ادامە داد: باید مشخص شود کە دسترسی آسان بە متادون از طریق داروخانەها تحت چە ضابطەای توزیع خواهد شد و از همە استان‌ها در خصوص این طرح نظرخواهی شود، زیرا این طرح می‌تواند زمینەساز یک چالش عمدە در سطح کشور باشد.
وی تصریح کرد: از آنجایی کە مصرف اولیە متادون در ماەهای اول و دوم می‌تواند انرژی و شادی و نشاط خوبی در جوانان و نوجوانان ایجاد کند، فراگیر شدن آن می‌تواند بە یک مصیبت بزرگ تبدیل شد، لذا باید بە صورت جدی برای پیشگیری از آن چارەاندیشی شود.
طرح توزیع متادون در داروخانەها، راهی برای از بین بردن انحصارطلبی و قاچاق
رئیس کمیتە درمان و حمایت اجتماعی دانشگاە علوم پزشکی کردستان گفت: طرح توزیع متادون در داروخانەها در حال انجام است و استدلال آن‌ها هم این است کە در خصوص توزیع داروی متادون یک باند و انحصاری در شهرهای بزرگی همچون تهران ایجاد شدە و هر مرکز SUD قریب بە ٥۰۰ الی ٦۰۰ میلیون تومان در ماە درآمد دارند، آن هم نە با درمان بیماران واقعی بلکە با مریض سازی!
فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح توزیع داروی متادون در داروخانەها همچون یک شمشیر دو لبە است کە اگر خوب اجرا شود هم انحصار را حذف کردیم و هم امکان سوءاستفادە و دزدی و قاچاق و فروش خارج از ضابطە را از بین بردەایم و هم مریض واقعی هم با این داروها درمان خواهد شد.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در مورد سوءاستفادەها و آسیب‌هایی کە طرح توزیع متادون در داروخانەها بە دنبال دارد حرفی یا سخنی بگوییم باید گفت کە آسیب‌ها و سوءاستفادەهای ممکن تا زمان اجرای این طرح مشخص نخواهد شد.
فتحی‌پور خاطرنشان کرد: هرچند کە بسیاری از دانشگاەها، حتی مطب‌های خصوصی و دولتی اعتراضات و انتقادهایی را بە اجرای این طرح داشتند اما استدلال بر توزیع بە موقع داروهای SUD در مراکز منتخب است.

http://new.sanatnews.ir/News//289815
Share

برچسب ها :  متادون , داروخانه , قاچاق
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است