پزشکیان: برای ساخت مسکن محرومان با مشارکت خیرین و مردم اقدام خواهیم کرد
|
رشد ۱۸.۳ درصدی مسافران نوروزی
|
تکمیل راه آهن رشت - آستارا تا پایان دولت چهاردهم
|
تلاش میکنیم بار جادههای جنوبشرق استان تهران به ریل منتقل شود
|
عهد خود را با مردم مظلوم فلسطین تجدید میکنیم
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: جذب سرمایهگذاری و مشارکت عمومی اولویت صنایع باشد
|
راهبرد رونق سرمایه گذاری برای تولید سرلوحه برنامه وزارت صمت قرار گرفت
|
تاکید وزیر راه و مسکن بر رفع چالش ها در سال سرمایه گذاری برای تولید
|
امنیت سفر یک مسئله فردی نیست
|
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
|
تجارت در بخش کشاورزی را تحریمناپذیر و سودآور میکنیم
|
تاکید رئیس جمهور بر استفاده از فناوری درتأمین امنیت
|
تهدید ناترازیها برای شرکتهای دانش بنیان فرصت است
|
جمعه 29 فروردين 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
آیا دوران فلسفه به پایان رسیده است؟
تاريخ:هفدهم آبان 1402 ساعت 10:28
|
کد : 284833
|
مشاهده: 261
غلامحسین ابراهیمی دینانی مینویسد: «واقعیات موجود نشان میدهند که فلسفه به جای اینکه در نتیجه رشد علوم بمیرد، سرزندهتر و بارورتر میگردد.»
غلامحسین ابراهیمی دینانی، پژوهشگر فلسفه، در فیلسوف یار نوشت: «بسیارند کسانی که می گویند دوران فلسفه پایان یافته و کوشش فلاسفه نیز در این عصر چیزی جز یک امر بی حاصل نمیباشد. این گروه بر این عقیدهاند که فلسفه یک اصطلاح عامی است برای آنچه هنوز در زیر پوشش علم قرار نگرفته است.
این جماعت روی این نکته تاکید میگذارند که در زمان ارسطو، فلسفه و علوم از یکدیگر جدا نبودند، ولی به مرور زمان علوم، استقلال خود را باز یافتند و یکی پس از دیگری از زیر سیطره فلسفه خارج گشتند.
اکنون دیگر علوم که روزی فرزندان فلسفه بودند رابطه خود را با فلسفه قطع کرده و با یک هویت مشخّص روی پای خود ایستادهاند. به این ترتیب میتوان گفت: فلسفه فقط نامی است برای آن گونه از کوششهایی که در جهت توجیه مسائل ناپخته و غیر علمی به کار میرود.
هیچ چیز مضحکتر از منظره دشمنان ظاهری فلسفه نیست زیرا این اشخاص به استدلالهایی پر طمطراق متوسل میشوند تا ثابت کنند که فلسفه وجود ندارد و دوران فلسفه پایان یافته است.
سخن این اشخاص در آغاز، یک سخن مستدل و قانع کننده به نظر میرسد، ولی اگر اندکی دقیق به این مساله توجه شود اعتبار سخن آنان به سختی مورد تردید قرار میگیرد. زیرا که اگر سخن این اشخاص درست بود ما باید امروز خیلی کمتر از هزار سال پیش فلسفه میداشتیم در حالی که مسأله کاملاً معکوس است زیرا فلسفه در این عصر نه تنها کمتر از گذشته نشده بلکه به مراتب بیش از هر زمان دیگر رواج یافته است.
این سخن به هیچ وجه قابل تردید نیست که علوم گوناگون در طول تاریخ و مرور زمان راه خود را از پدر خویش یعنی فلسفه جدا کردند، اما آنچه جالب توجه است این است که هر گاه یکی از علوم خود را از فلسفه جدا و مستقل کرد یک رشته فلسفی دیگر همزمان با آن به وجود آمد. فلسفههایی که همراه با علوم پدیدار میگردند فلسفه علوم نام دارند زیرا هر علمی در گهواره نوعی فلسفه پرورش مییابد.
آیا دوران فلسفه پایان یافته یا برعکس فلسفه هر لحظه زندهتر میشود؟
واقعیات موجود نشان میدهند که فلسفه به جای اینکه در نتیجه رشد علوم بمیرد، سرزندهتر و بارورتر میگردد. طرفداران فلسفه، مخالفان خود را در مقابل این استدلال قرار میدهند و می گویند: یا فلسفه و استدلال فلسفی طریقی است که انسان میتواند از آن طریق به نوعی از حقیقت نائل گردد یا نه.
اگر کسی بگوید: فلسفه چیزی است که میتواند چهرهای از حقیقت را برای انسان آشکار سازد، ناچار به ارزش و اعتبار فلسفه اعتراف کرده است. ولی اگر کسی این ارزش و اعتبار را انکار کرده و فلسفه را امری بی حاصل به شمار آورد، ناچار باید برای اثبات این سخن به نوعی استدلال دست یازد و در همین مورد است که منکر فلسفه با حربه فلسفه به جنگ فلسفه میرود و در عین انکار فلسفه به دامن فلسفه پناه میبرد.
شخصی میگفت: هیچ چیز مضحکتر از منظره دشمنان ظاهری فلسفه نیست زیرا این اشخاص به استدلالهایی پر طمطراق متوسّل میشوند تا ثابت کنند که فلسفه وجود ندارد و دوران فلسفه پایان یافته است.
مخالفان فلسفه می گویند: فلسفه همان گونه که در زمینه علوم طبیعی نقش مهمی به عهده ندارد، در زمینه علوم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز حرفی برای گفتن ندارد زیرا کلیه امور اجتماعی باید با ملاک «مصلحت» سنجیده شود و «مصلحت» چیزی است که به فلسفه نیازمند نمیباشد.
ولی این اشخاص از این نکته غافل ماندهاند که این سخن به هیچ وجه از فلسفه کنار نمیباشد. زیرا وقتی در مورد امور اجتماعی «مصلحت» را ملاک کار خود قرار میدهند معنی سخن آنان این است که در کار خود هدف یا غایتی را از پیش در نظر گرفته و برای تحقق بخشیدن به آن کوشش مینمایند.
در همینجا این پرسش پیش میآید که این هدف چیست؟ در مقام پاسخ به این پرسش می گویند: هدف فقط «قدرت» مملکت است. در اینجا دوباره فیلسوف میپرسد: چرا باید «قدرت» مملکت، هدف باشد؟ مخالفان فلسفه اگر کوشش کنند که در برابر این پرسش، نظر خود را توجیه نمایند، ناچار باید گفت از حوزه یک نظریه سیاسی و اقتصادی خارج گشته و به قلمرو فلسفه وارد شدهاند.
برای سردمداران امور اجتماعی آنچه بیش از این مساله اهمیت دارد این است که گفته میشود، در جامعه چه چیز واقعی است و آنچه واقعیت دارد تا چه درجه از واقعیت برخوردار میباشد؟ جای هیچ گونه تردید نیست که جامعه در نظر انسان یک نیروی واقعی به شمار میآید. شاید نیروی جامعه از نیروی هر عصر دیگر در این جهان برای انسان واقعیتر باشد.»
http://new.sanatnews.ir/News//284833
برچسب ها :
فلسفه
,
علم
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
استانداردهای بینالمللی رمز ورود سرمایهگذاران
هوش مصنوعی، یاور جدید چشمپزشکان برای کنترل آبمروارید
آیا سرکه سیب برای کاهش وزش موثر است؟
جزئیاتی از حملات سایبری در کشور طی زمستان سال ۱۴۰۳
سفر معاون وزیر خارجه ایران به عربستان
کره شمالی: به پرواز بمبافکنهای آمریکایی بر فراز کُره پاسخ میدهیم
روشی نوین برای تولید برق از «آب باران»
راهاندازی ۱۶۰ مجموعه نخبه پرور در سراسر کشور
تهران «پاک» شد
پیام تبریک فراجا به مناسبت روز ارتش
مدودف، صدراعظم آتی آلمان را «نازی» خواند
چین قاطعانه با اقدامات آمریکا مخالفت میکند
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز