شنبه 3 آذر 1403

جذب دی اکسید کربن از میادین نفتی دریایی با فناوری جدید

جذب دی اکسید کربن از میادین نفتی دریایی با فناوری جدید
  تاريخ:چهارم شهريور 1402 ساعت 14:31   |     کد : 282281   |     مشاهده: 474
به گزارش صنعت نیوز، محققان ژاپنی و برزیلی موفق به طراحی فناوری با کاربرد در سکوهای نفتی دریایی شدند که قادر به جذب دی‌اکسیدکربن و تبدیل این مواد به پودرهایی نظیر نانولوله‌کربنی است.
به گزارش صنعت نیوز، محققان ژاپنی و برزیلی موفق به طراحی فناوری با کاربرد در سکوهای نفتی دریایی شدند که قادر به جذب دی‌اکسیدکربن و تبدیل این مواد به پودرهایی نظیر نانولوله‌کربنی است.
گاز طبیعی، یک محصول جانبی رایج در سکوهای نفتی دریایی، معمولاً در محل سکوها سوزانده می شود و در هر ساعت، یک مرکز معمولی حدود ۲۰۰ کیلوگرم متان منتشر می کند که جزء اصلی گاز طبیعی و منبع گرمایش جهانی است.
فناوری طراحی شده، نمونه‌ای صنعتی از یک فناوری جذب و استفاده از کربن خواهد بود که به‌ جای ذخیره‌سازی آنها، به دنبال بهره‌برداری از محصولات گازهای گلخانه‌ای است. قرار است این فناوری ظرف چند سال در سکوی نفتی پتروبراس در سواحل برزیل و همچنین در مکان‌های دیگر آزمایش شود.
شرکت ژاپنی کورها (Kureha) با گروه انرژی دولتی برزیل به نام پتروبراس (Petrobras) برای توسعه روش جدیدی به منظور جذب دی اکسید کربن از میادین نفتی دریایی همکاری می کند.
کورها توسعه کاتالیزور جدیدی را برای استفاده در دستگاه جذب کربن در سال مالی جاری در تاسیسات تحقیقاتی خود در شمال شرقی ژاپن، با تلاش مشترک با موسسه فناوری کیتامی مستقر در هوکایدو آغاز خواهد کرد. این شرکت قصد دارد نمونه اولیه این دستگاه را در مقیاس کوچک در سال مالی ۲۰۲۴ بسازد.
این شرکت ژاپنی قصد دارد تا نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ یک نسخه تجاری از این فناوری داشته باشد که به هدف خود برای دستیابی به انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ کمک کند. پتروبراس استفاده از این فناوری را در تاسیسات خود در نظر خواهد گرفت.
کورها به دنبال جذب کربن از متان و تبدیل آن به پودری است که به راحتی حمل می‌شود. از این پودر می‌توان برای تولید نانولوله‌های کربنی استفاده کرد، ماده‌ای که در باتری‌های لیتیوم یون، دستگاه های الکترونیکی و قطعات خودرو استفاده می‌شود. این شرکت قصد دارد ابتدا متان را از گاز طبیعی و با استفاده از کربن فعال استخراج کند. سپس متان با استفاده از کاتالیزور جدید به هیدروژن و کربن تجزیه می‌شود. این کاتالیزور می‌تواند از موادی مانند آهن، آلومینیوم یا نیکل تشکیل شود.
این پروژه در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۱۵ میلیون ین (۱۰۳۰۰۰ دلار) بودجه اولیه دریافت خواهد کرد که بخشی از آن از سوی بنیاد نیپون، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در توکیو، تامین خواهد شد.

http://new.sanatnews.ir/News//282281
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است