شنبه 3 آذر 1403

خطوط ۴۰ ساله بازسازی نشده در راه آهن داریم

خطوط ۴۰ ساله بازسازی نشده در راه آهن داریم
  تاريخ:هفدهم مرداد 1402 ساعت 13:06   |     کد : 281520   |     مشاهده: 477
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت راه آهن از عدم پرداخت ۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه راه آهن از سوی سازمان برنامه و بودجه دولت قبل خبر داد و گفت: تحت تاثر این عقب ماندگی مالی هم اکنون خطوط ۴۰ ساله ایست که بازسازی نشده و دچار عقب ماندگی جدی در بازسازی و بهسازی خطوط هستیم و صنعت ریلی با سیلی صورت را سرخ نگه داشته است.
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت راه آهن از عدم پرداخت ۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه راه آهن از سوی سازمان برنامه و بودجه دولت قبل خبر داد و گفت: تحت تاثر این عقب ماندگی مالی هم اکنون خطوط ۴۰ ساله ایست که بازسازی نشده و دچار عقب ماندگی جدی در بازسازی و بهسازی خطوط هستیم و صنعت ریلی با سیلی صورت را سرخ نگه داشته است.
«میعاد صالحی» امروز سه شنبه در نشست خبری که در محل ساختمان راه‌آهن برگزار شد به ارایه گزارشی از دستاورد ۲ ساله راه‌آهن پرداخت و گفت: بدون اینکه بخواهم عملکرد ۱۰۰ ساله پیشینیان در راه‌آهن را مورد انتقاد قرار دهم باید بگویم وقتی در سال ۱۴۰۰ این امانت به من سپرده شد مملو از نقاط ضعف بود چرا که قطعات ناوگان به صورت ارزی خریداری و وارد می‌شد اما پرش ارزی در سال ۹۷ و رشد ناهماهنگ بودجه راه‌آهن منجر به ناترازی بودجه، فقر راه آهن و توزیع بدهی افزوده شد و عملا در سال ۱۴۰۰ با انباشتی از بدهی‌ها به مرحله عدم بهسازی و تعمیرات خطوط مواجه رسیدیم.
هر سال باید یک درصد سهم فروش نفت دولت به بخش ریلی اختصاص یابد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۴ سال است حوزه ریلی مورد پژوهش جدی من قرار دارد، ادامه داد: به دلیل فرآیندهای سنتی و عقب ماندگی‌های عمده این حوزه نقش پیشران در اقتصاد کشور را از دست داده است. این درحالی است که حمل‌و نقل جاده‌ای که بیشترین یارانه سوخت را می گیرد سالانه ۱۵ هزار نفر را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهد اما ۲۰ سال است در عمل بودجه برای جاده خرج می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال ۹۴سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغ شده است و در آن به صراحت بر اولویت حوزه ریلی تاکید می‌شود، گفت: بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه می‌گوید هر سال باید یک درصد سهم فروش نفت دولت به بخش ریلی اختصاص یابد اما آیا این سهم پرداخت شده است؟ از سال ۹۴ تاکنون این سهم هرسال از سوی سازمان برنامه خط زده شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان جمع پنج ساله اجرای این قانون از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ است که سازمان برنامه و بودجه در دولت قبل به حوزه ریلی تعلق نداده است . به حوزه ریلی هیچ پولی تعلق نگرفته و سازمان برنامه و بودجه کمر حوزه ریلی را خم کرده است و روز به روز این صعنت فقیرتر شده است و این شد که وقتی راه آهن را تحویل گرفتیم با بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی مواجه شدیم.
خطوط ۴۰ ساله بازسازی نشده در کشور داریم
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هم اکنون خطوط ۴۰ ساله ایست که بازسازی نشده و دچار عقب ماندگی جدی در بازسازی و بهسازی خطوط هستیم و راه آهن با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به تقویت کریدورهای ریلی اشاره کرد و گفت: ما گفتمان ترانزیتی را پررنگ کردیم و از ابتدای حضور در راه‌آهن با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی حوزه حمل‌و نقل را در مسیر ریلی داشتیم. اکنون افسوس از دست دادن کریدورها را نمی‌خوریم کریدور جدیدی از شمال روسیه به طول ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر به صورت تمام ریلی به بندرعباس ایجاد کردیم. قبلا هم این مسیر ریلی بود بار از روی این کریدور ریلی رد نمی‌شد . حالا با جذب اعتماد فورواردها بیش از ۸۰۰ واگن باری از روسیه به هندوستان آوردیم و برای اولین بار از روسیه به هند در مهر ۱۴۰۱ این مسیر ریلی را عملیاتی کردیم. اما پیش از آن چندین ماه گفت‌و گو و رایزنی داشتیم و اظلاع مختلف از صاحب بار تا سرمایه گذار تا شبکه سیر را مدنظر داشتیم.
معاون وزیر راه گفت: از توجه رییس جمهور و پیگیرهای ایشان به موضوع ریلی تشکر می‌کنم و به عنوان کارشناس اقتصادرانی تاکید داریم برای بهبود اوضاع اقتصادی به جهش اقتصادی نیازمندیم و حوزه حمل و نقل و به خصوص ریلی فراهم کننده این مسیر است.
وی با بیان اینکه جراحی فرآیندهای سنتی در راه‌آهن در این ۲ سال شروع شده است، گفت: نمی‌خواهم بگویم درحال آوربرداری هستیم و ویرانه تحویل گرفتم اما باید بر اساس واقعیت‌ها و داشته‌ها انتظار داشت هم اکنون در کشور خطوط ریلی پرسرعت نداریم اما در ۱۰ سال اخیر چین ۳۷ هزار کیلومتر معادل ۴۰ برابر مسیر ریلی تهران - مشهد برقی سازی کرده است .
چگونه چالش برانگیزترین موضوع راه‌آهن در ۲ سال اخیر حل شد؟
مدیرعامل شرکت راه‌آهن به موضوع کیلومتراژ و تعداد پرسنل عملیاتی راه‌آهن اشاره کرد و گفت: موضوع کیلومتراژ چالش برانگیزترین موضوعات راه آهن شامل نوع تعیین دستمزد نیروهای عملیاتی شرکت است و به موضوع تعامل محیط کارمندی و کارگری راه آهن مربوط می‌شود سالها بر زمین مانده بود و تعیین نشده بود و بدون هیچ رفرنس دقیقی با فرایندهای سنتی پرداخت می شد .
میعاد صالحی گفت:۲۰ جلسه هیات مدیره به ریاست حقیر برگزار و فرمولی که خدایان راه‌آهن در دولت قبل نتوانستند حل کنند با مدلی رضایت بخش با ضرایب جداگانه برای مسیرهای ریلی در شش ماه انجام شد طوری که بیش از هزار رییس قطار و لوکوموتیوران را راضی و توانستیم به سالها بی انضباطی ایجاد شده پایان دهیم که نهایتا منجر به کاهش حوادث ریلی شد.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت راه آهن، تعیین دستمزد سیر در ۲۱ منطقه ریلی با مدل‌های متنوع ریلی کار سختی بود که با ۲۱ ظریب جداگانه برای حوزه مسافری و ریلی در نظر گرفتیم به گونه ای ۴ هزار لوکوموتیوران را راضی نگاه داشتیم.
وی گفت: در نتیجه در ۴ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۴۳ درصد حوادث راه آهنی را کاهش دادیم که ناشی از اقدامات منظومه‌ای از جمله نتیجه اصلاح کیلومتراژ و راضی کردن لوکوموتیوران و دوربین گذاری در لوکوموتیو و کاهش رفتارهای پرخطراست. در نتیجه همین اصلاحات در سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد افزایش در مسافر به ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر رکورد تاریخ مسافر را جابجا کردیم.

http://new.sanatnews.ir/News//281520
Share

برچسب ها :  راه آهن , بازسازی , خطوط
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است