شنبه 3 آذر 1403

بیشترین علل تماس با صدای یارا؛ از مشکلات دوره بلوغ و نوجوانی تا والدین شکاک

  تاريخ:هفتم خرداد 1402 ساعت 10:23   |     کد : 277597   |     مشاهده: 306
مسئول واحد "صدای یارا" انجمن حمایت از حقوق کودکان از برقراری ۱۲۵۲ مورد تماس با صدای یارا طی سال گذشته خبر داد.
فرزانه گرایلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه گزارشی از میزان تماس‌گیرندگان با صدای یارا در سال ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲۵۲ مورد تماس با صدای یارا برقرار شده که به صورت میانگین ۶۵ درصد از سوی مادران، ۱۵ درصد از سوی نوجوانان، ۱۰ درصد از سوی پدران، ۵ درصد از سوی نزدیکان و اقوام درجه یک کودک و ۵ درصد هم تماس‌های ارجاع به بزرگسالان و تماس‌های مربوط به مزاحمت‌های تلفنی بوده است.
به گفته وی، بیش از ۷۰ درصد تماس‌گیرندگان از طریق دوستان و بعد از آن از طریق خط ۱۴۸۰، ۱۲۳، سرچ در گوگل، سایت، بهزیستی، توزیع کارت در نمایشگاه و مترو، پزشک معالج، مهد کودک، تلویزیون، مراکز گفتار درمانی، گروه اعزامی به خوی و همکاران و اقوام با صدای یارا آشنا شده‌اند.
مسئول واحد "صدای یارا" انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه ۸۵ درصد از تماس‌گیرندگان از خانواده‌های هسته‌ای و بعد از آن متارکه شده، گسترده و گسسته بودند، افزود: ۷۰ درصد تماس‌گیرندگان از شهر تهران و ۳۰ درصد از شهرها و دیگر استان‌های ایران با صدای یارا ارتباط گرفتند.
بنابر اظهارات گرایلی، مهم‌ترین تماس‌ها از سمت پدران در سال گذشته مربوط به عدم آگاهی از مهارت‌های فرزندپروری، لجبازی و پرخاشگری کودکان، مشکلات تحصیلی و نحوه ارتباط با مادران بوده است.
وی با اشاره به علت مهم‌ترین تماس‌ها از سمت نوجوانان اظهار کرد: مهم‌ترین تماس‌ها از سمت نوجوانان در رده سنی ۹ تا ۱۹ سال بوده و به طور میانگین طی سال تعداد دختران تماس‌گیرنده بیشتر از پسران بوده است؛ موضوعات مطرح شده از سوی آنان مربوط به عدم درک از سمت والدین، موضوعات احساسی عاطفی، مشکلات تحصیلی، مورد تعرض قرار گرفتن، عدم تصمیم‌گیری، افسردگی، اضطراب از برگشت زلزله در خوی، عدم مهارت دوست‌یابی، تردید بین افکار واقعی و تخیلی، افکار خودکشی، مشکلات ناشی از جدایی والدین، راهنمایی خواستن در مورد نحوه ابراز احساسات و حمله پانیک بوده است.
مسئول واحد "صدای یارا" انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره مهم‌ترین تماس‌ها از سوی مادران برای کودکان تازه متولد تا ۷ سال، نیز توضیح داد: مشکلات ناشی از مدرسه رفتن که بعد از شیوع کرونا مدارس حضوری شدند (بی‌انگیزگی نسبت به درس، عدم توجه و تمرکز، ترک تحصیل، عدم انجام تکالیف)، وابستگی و اضطراب جدایی، عدم آگاهی از شیوه‌های فرزندپروری، عدم آگاهی از مراحل رشدی روانی که مشکلاتی از قبیل خود تحریکی کودک، لجبازی و پرخاشگری، مشکلات ناشی از ورود کودک دوم، بیش فعالی، مسائل مربوط به جدا کردن جای خواب، اضطراب و استرس، عدم اعتماد به نفس، اضطراب و استرس بابت برگشت زلزله در مراجعان خوی، مشکلات ناشی از طلاق والدین، شب ادراری، دندان قروچه، شرطی شدن کودک، پرسیدن سوالات جنسی، مشکلات ناشی از تجربه سوگ، وسواس و اضطراب، استفاده از سبک‌های ناکارآمد فرزندپروری، لکنت، اختلال مدفوع و ادرار، ناخن جویدن به دلیل اضطراب ناشی از زلزله خوی، مشکلات ناشی از فرزندخواندگی، بد دهنی و کتک زدن، غفلت، دروغ‌گویی، مشکل در لباس پوشیدن و بد غذایی از جمله مهم‌ترین دلایل تماس از سمت مادران برای کودکان تازه متولد تا ۷ سال بوده است.
گرایلی همچنین شکایت از پرخاشگری کودکان و مشکلات ناشی از مدرسه رفتن و انجام ندادن تکالیف، اعتیاد به فضای مجازی که حتی موجب سرچ‌های نامناسب شده است، عدم آگاهی از شیوه‌های فرزندپروری، مشکلات جدا کردن جای خواب و اختلال خواب، اختلالات یادگیری، آموزش خودمراقبتی، نگرانی برای ارتباط با جنس مخالف، راهنمایی در مورد نحوه پاسخگویی به سوالات جنسی، مشکلات ناشی از طلاق، تعرض جنسی، ممانعت از تحصیل توسط پدر، راهنمایی در مورد عادت ماهانه، مشاجرات والدین، بیش‌فعالی، بی‌نظمی، عدم مهارت دوست‌یابی، عدم اعتماد به نفس، آسیب مغزی، اضطراب، راهنمایی در مورد بلوغ و نوجوانی، لجبازی، عدم مسئولیت‌پذیری، مشکلات ارتباطی بین والدین و فرزندان، بحران هویت، قلیان کشیدن، مصرف ترامادول و خودکشی، تهدید به فرار، اضطراب، عدم مهارت نه گفتن، وسواس شستشو، اضطراب اجتماعی، ترک تحصیل، دزدی، دروغ‌گویی، وابستگی و خجالتی بودن، دندان قروچه، ترس از دست دادن، افت تحصیلی به دلیل اضطراب زیاد بعد از زلزله و تنبیه بدنی را از مهم‌ترین تماس‌ها از سوی مادران دارای کودک ۷ تا ۱۲ سال عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به مهم‌ترین تماس‌ها از سوی مادران برای کودکان ۱۲ الی ۱۸ ساله نیز یادآور شد: مشکلات مربوط به فضای مجازی و مشکلات ناشی از طلاق، گرایش و یا ارتباط با جنس مخالف نیز بیشترین علت تماس‌ها در سال ۱۴۰۱ بوده است.
مسئول واحد "صدای یارا" انجمن حمایت از حقوق کودکان، قلیان و سیگار کشیدن، بی‌اعتنایی به ارزش‌های خانوادگی، مشکلات تحصیلی، عدم درک از سوی والدین، عدم مهارت‌های ارتباطی، افسردگی و تنهایی، اضطراب، پرخاشگری به علت مشاجرات والدین، اضطراب ناشی از زلزله خوی، آموزش در مورد بلوغ و نوجوانی، خودکشی، فرار از منزل، کتک زدن مادر، مشکلات ارتباطی بین والدین و فرزندان، اختلال شخصیت، وسواس موکنی، بحران هویت، بحران در مورد حجاب، کودک‌آزاری، بیش‌فعالی، اعتیاد، خودکشی، عدم اعتماد به نفس، بی‌نظمی، مشکلات ارتباطی با والدین، عدم مهارت دوست‌یابی، عدم مهارت نه شنیدن و نه گفتن، اعتیاد به مواد، تعرض، سوال در مورد مسائل مربوط به جنس مخالف، والدین شکاک، تنبیه بدنی توسط پدر، دروغ‌گویی و کمالگرایی را از دیگر علل تماس کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله با صدای یارا دانست.

http://new.sanatnews.ir/News//277597
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است