رجستری آیفون را دنبال میکنیم
|
دستور وزیر راه برای پیگیری سریع سانحه قطار باری هرمزگان
|
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان معاون وزیر شد
|
لزوم تنوع در تولید گریدهای پتروشیمی
|
انتقاد عارف از ضربهپذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری
|
بازدید وزیر صمت از خط ریسندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر
|
وزیر صمت از خط انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان بازدید کرد
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت از پایانه و بازارچه مرزی میلک بازدید کرد
|
دولت بر عهدی که با مردم بسته است میماند
|
حضور رئیس جمهور در شوراهای عالی مرتبط با راه و شهرسازی مغتنم است
|
ارتقای اقتصاد کشور با جهش در تولید
|
جابهجایی ۱۳۵ هزار زائر از طریق ناوگان ریلی
|
خروج بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار زائر اربعین از کشور
|
جمعه 30 شهريور 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
واکنش وزارت صمت به حمایت برخی رسانهها از گرانفروشی خودروهای مونتاژی
تاريخ:بيست و سوم ارديبهشت 1402 ساعت 09:59
|
کد : 276700
|
مشاهده: 646
به گزارش صنعت نیوز، وزارت صمت اعلام کرد که سیاست این وزارتخانه کاهش هزینه تمامشده، افزایش تولید و جلوگیری از گرانفروشی خودروهای مونتاژی است.
به گزارش صنعت نیوز، وزارت صمت اعلام کرد که سیاست این وزارتخانه کاهش هزینه تمامشده، افزایش تولید و جلوگیری از گرانفروشی خودروهای مونتاژی است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: برخی رسانهها و سایتها در مطالبی ادعاهای نادرستی مطرح کردهاند که ضروری است به آنها پاسخ داده شود.
سایتهای مذکور حمایت وزارت صمت از مصوبه شورای رقابت در زمینه قیمتگذاری خودروهای مونتاژی را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شدهاند که این کار موجب کاهش دستوری قیمت خودروهای مونتاژی میشود.
در پاسخ باید اعلام کرد که سیاست ابتدایی وزارت صمت در دولت سیزدهم در مورد خودروسازان بخش خصوصی، نجات این شرکتها از تعطیلی و بحران تولید بود. وزارت صمت دولت سیزدهم در گام اول برنامه بر تثبیت جریان تولید متمرکز شد تا با افزایش مقیاس تولید، علاوه بر پاسخ به نیاز انباشته بازار در طی سالهای قبل، ظرفیتهای معطل تولید احیا شود.
در نتیجه سیاستهای وزارت صمت در رفع مشکلات تامین قطعات و تامین مالی و ارز بود که در سال ۱۴۰۱ تولید خودروسازان غیردولتی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ برابر شد و افزایش ۱۰۳ درصدی ثبت کرد؛ بنابراین چنین ادعایی که وزارت صمت دولت سیزدهم به خودروسازان خصوصی بیاعتنا است، فاقد صحت است و اگر همان سیاستهای دولت گذشته ادامه مییافت مشخص نبود هماکنون در کشور خودروسازی خصوصی فعال بود یا خیر تا رسانهها نسبت به قیمتگذاری محصولات آنها موضع مثبت یا منفی اتخاذ کنند.
وزارت صمت همچنین در سال ۱۴۰۲ تاکید دارد که با اتکاء به همافزایی منابع داخلی و افزایش عمق ساخت داخل، ارزبری خودروهای مونتاژی را کاهش دهد تا بدین ترتیب هزینه تمامشده این محصولات کاهش یابد.
این درحالی است که یک عارضه مهم صنعت خودروی کشور که ناشی از سیگنالهای غلط در سیاستگذاری و قیمتگذاری در دولت گذشته بود، رخت بربستن خودروهای اقتصادی از خط تولید خودروسازان و روی آوردن به مونتاژ خودروهای خارجی با عمق داخلیسازی پایین و حاشیه سودهای بالا بود.
حال آنکه همه مطالعات بینالمللی نشان میدهد که قدرت صنعت خودروی کشور برای بهرهبرداری از مزیت بازار، در توسعه و فروش خودروهای اقتصادی با داخلی سازی بالا نهفته است.
در زمینه قیمتگذاری نیز سیاست وزارت صمت، رقابتی شدن قیمت خودروسازان به گونهای است که آسیبهای پیشین قیمتگذاری رفع شود و رابطهای برنده - برنده بین خودروساز و مصرفکننده خودرو برقرار شود.
عدم داخلیسازی بالا در بسیاری از محصولات خودروسازان بخش خصوصی، عارضه مهمی است که هم ریشه در قواعد و هم در اجرای دستورالعملهای مرتبط دارد. همین عارضه در شکلگیری قطعه سازان عملاً مونتاژکار و صوری شدن داخلیسازی در سطح قطعهسازان نیز وجود دارد، لذا تلاش شده تا با بازنگری در دستورالعمل داخلیسازی و دقت در اجرای قواعد حاکم (علیالخصوص فصل ۹۸) به سوی بهبود وضعیت داخلیسازی حرکت شود.
این راه در اجرا اگرچه آغازی پرچالش داشت، اما بیشک در سال ۱۴۰۲ شاهد بالا رفتن میزان داخلیسازی خودروسازان بخش خصوصی و کاهش ارزبری ناشی از آن خواهیم بود.
وزارت صمت ضمن حمایت از زنجیره تولید خودرو، با هرگونه سوءاستفاده و گرانفروشی نیز مقابله میکند و سال گذشته نیز پرونده تخلف یکی از همین مونتاژکاران با پیگیری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به تعزیرات ارجاع شد که به جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی آن بابت گرانفروشی منجر شد و مقابله با گرانفروشی هیچگاه با جریانسازیهای رسانهای منتقدان دولت متوقف نخواهد شد.
http://new.sanatnews.ir/News//276700
برچسب ها :
وزارت صمت
,
گران فروشی
,
خودروهای مونتاژی
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
آخرين اخبار
قالیباف از مدالآوران کشتی تجلیل کرد
فعالیت میادین تره بار در تعطیلی شنبه
اعزام عمره آغاز شد
رایزنی امیرقطر با نخست وزیر کانادا درباره غزه
در ۲۶ ماه گذشته هیچ حادثهای نداشتیم
قالیباف چند پروژه عمرانی در فدراسیون کشتی را افتتاح کرد
علیرضا دبیر: برخی روسای فدراسیونها وزیر را گول می زنند!
جشن ۱۷ ربیعالاول و هفته وحدت در میدان ولیعصر (عج) تهران برگزار میشود
تیم امنیت ملی بایدن برنامهای برای ارائه طرح آتشبس بهروز شده جنگ غزه ندارد
کراسفیت زنان در ایران توسعه خوبی داشته است
پیوستن بازیکن سابق استقلال تهران به نفت آبادان
چرا احساس تحریکپذیری میکنم؟
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز