تکمیل راه آهن رشت - آستارا تا پایان دولت چهاردهم
|
تلاش میکنیم بار جادههای جنوبشرق استان تهران به ریل منتقل شود
|
عهد خود را با مردم مظلوم فلسطین تجدید میکنیم
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: جذب سرمایهگذاری و مشارکت عمومی اولویت صنایع باشد
|
راهبرد رونق سرمایه گذاری برای تولید سرلوحه برنامه وزارت صمت قرار گرفت
|
تاکید وزیر راه و مسکن بر رفع چالش ها در سال سرمایه گذاری برای تولید
|
امنیت سفر یک مسئله فردی نیست
|
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
|
تجارت در بخش کشاورزی را تحریمناپذیر و سودآور میکنیم
|
تاکید رئیس جمهور بر استفاده از فناوری درتأمین امنیت
|
تهدید ناترازیها برای شرکتهای دانش بنیان فرصت است
|
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
|
دیدار وزیر راه و شهرسازی با دبیرکل اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای
|
شنبه 23 فروردين 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
قفل ۴۰ ساله راهآهن تهران- کربلا چگونه باز شد؟
تاريخ:بيست و سوم ارديبهشت 1402 ساعت 09:45
|
کد : 276694
|
مشاهده: 730
به گزارش صنعت نیوز، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرحهای حمل و نقلی که به گفته وزیر راه و شهرسازی دستاورد سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه ارتقای روابط با کشورهای منطقه است، توافق ساخت مسیر ریلی شلمچه- بصره بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.
به گزارش صنعت نیوز، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرحهای حمل و نقلی که به گفته وزیر راه و شهرسازی دستاورد سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه ارتقای روابط با کشورهای منطقه است، توافق ساخت مسیر ریلی شلمچه- بصره بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.
نقشه احداث مسیر ریلی شلمچه- بصره در آخرین مذاکرات تیمهای فنی از راهآهن ایران و عراق نهایی و به امضای معاونان فنی دو کشور رسید تا یکی از مهمترین پروژههای ریلی دو کشور بعد از سالها انتظار وارد فاز اجرایی شود.
«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته و بعد از قطعی شدن مذاکرات دو کشور بر سر شروع عملیات اجرایی راه آهن شلمچه- بصره گفت: راهآهن شلمچه به بصره پروژهای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث میشد و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقهای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.
بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرحهای حمل و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.
این دستاورد حمل و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل میکند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» میتواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم میخورد.
بر اساس اعلام «میعاد صالحی» مدیرعامل راهآهن، تفاهمنامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره با حضور مدیران عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به امضا رسیده و حالا همه چیز برای پیشبرد این پروژه ۴۰ ساله فراهم است.
برنامه ساخت این مسیر ریلی ابتدا از انجام عملیات مینروبی در زمینهای محل ساخت که حدود ۱۶ کیلومتر است، شروع و سپس با انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایهها و سپس اجرای پل و... پایان مییابد. در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا ۲ سال آینده به بهرهبرداری میرسد و ایران از استان خوزستان از طریق راه آهن مستقیم به کربلا متصل میشود.
شرکت راه آهن سال گذشته با راهاندازی قطار ترکیبی از تهران به کربلا، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلا رساند، به این ترتیب که مسافران با قطار از تهران تا شلمچه رفته و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلا میروند؛ اما حالا که مذاکرات خارجی بر سر توسعه روابط اقتصادی از جمله روابط حمل و نقلی نتیجه داده است، امید است که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلا مستقیم از تهران تا کربلا با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در مذاکرات با کشورهای خارجی تکمیل خطوط کریدوری در انواع مُدهای حمل و نقلی در دستور کار قرار دارد که در همین راستا با اتمام بخشی از مذاکرات خارجی، توافقنامه ساخت راه آهن رشت -آستارا و تکمیل راه آهن شلمچه/ بصره نهایی شده است.
بر اساس اعلام شرکت راهآهن از جزییات توافق مالی- فنی این پروژه، ۳۰ کیلومتر روی زمین پیش میرود بعد به یک پل روی اروندرود یا شط العرب میرسد که به لحاظ فنی پیچیدگیهایی دارد و توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد. هزینه مینروبی زمین با ایران است و پل را هم قرار است ایران بسازد؛ اما هزینه ساخت مسیر با عراق خواهد بود و اعلام کرده که ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هم برای این پروژه هزینه کند.
http://new.sanatnews.ir/News//276694
برچسب ها :
راه آهن
,
تهران
,
کربلا
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
دلیل احضار نتانیاهو به کاخ سفید از نظر رسانه صهیونیستی
آخر هفته بارانی تهران/ کاهش دما از جمعه
ارزش بازار اپل ۶۴۰ میلیارد دلار آب رفت
دبیرکل ناتو در ژاپن: گسترش نیروهای مسلح چین حیرتآور است
ایهود باراک: جنگ نتانیاهو در غزه بیهدف است
یک سوم برق جهان از تجدیدپذیرها آمد
ارتباط دیابتِ بارداری با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان
آب دریای خزر و عمان به تهران نمیرسد
عزل ۵ مدیر هلال احمر در پی استفاده ناصحیح از بالگرد
اتهام ترور؛ پسر ترامپ اوکراین را زیر سوال برد
مصوبه جنجالی «تاثیر معدل در کنکور» و تصمیمات جدید آن
۳۵ هزار شغل مرکبات در آفریقای جنوبی به خطر افتاد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز