جمعه 30 شهريور 1403

پویش مردمی بی زباله در تهران

  تاريخ:ششم ارديبهشت 1402 ساعت 14:36   |     کد : 275737   |     مشاهده: 338

زمین دشت و کوه و بیابان که تحویل ما است چون فقط متعلق به ما نیست و برای آیندگان نیز می باشد از همه مردم علاقه‌مند می خواهیم که در این طرح شرکت کنند.
پویش مردمی بی زباله در تهران به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رادیو تهران چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه در برنامه سعادت آباد درمورد آغاز به کار پویش مردمی بی زباله از لتیان تا ماملو، با آقای مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفتگو کرد مشروح آن را در ذیل مشاهده کنید.
سوال: آقای مزینانی در خبر‌ها اشاره کردید که روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه قرار است آغاز به کار پویش مردمی بی زباله در تهران با اجرای برنامه پاکسازی در حاشیه رودخانه جاجرود از سد لتیان تا سد ماملو باشد. از جزئیات این خبر بفرمایید و این که چه شد که این پویش راه اندازی شد؟
مزینانی: استحضار دارید ما برای تهران در موضوعات مختلف هم در آلودگی هوا که نیمه دوم گریبانگیر تهران می‌شود و در موضوع آلودگی خاک، پسماند و زباله‌ها به هر حال باید کمک کنیم یعنی ما به عنوان یک دستگاه نظارتی همراه با استاندار محترم و رئیس سازمان حوزه شمال تهران، چون حوزه آبریز ما همه در شمال تهران است چالوس و سد کرج و سد لتیان و لار و با توجه به این که استحضار دارید تغییرات اقلیمی، کم بارشی و در سال ۱۴۰۱ واقعا ما در موضوع آب در فشار بودیم مردم ما در پایین دست سد‌ها در فشار بودند. امسال گفتیم بارش خداوند لطف کرده و مردم باید کمک کنند با کمک تشکل‌های زیست محیطی و همه مردم هر کسی دغدغه‌مند محیط زیست استان تهران است رفتیم بازدید کردیم و دیدیم واقعاً داخل رودخانه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها با توجه به اینکه ۴۰ درصد کاهش بارش داریم باید آبی که هست را باید حفظ کنیم برای ۱۰ میلیون مردمی که در پایین دست هستند و دیدیم بطری و زباله وجود دارد مردم استفاده کردند و همان جا رها شده است گفتیم این‌ها را پویش بگذاریم البته در حوزه‌های مختلف این کار را می‌کنیم هم برای نخاله‌های ساختمانی هم صنعتی در حوزه‌های پایین دست تهران در جنوب، شرق و غرب برای همه هم پیشنهاد دادیم که کجا دفن شود و به چه شکل باشد در خصوص آب هم انشالله فردا پویش ما از ساعت ۹ انجام می‌شود واقعا عملیاتی است و نیرو‌های زیادی هستند که کمک میکنند از مردم، تشکل‌ها، نیرو‌های نظامی، چون در حاشیه‌ها نیرو‌های نظامی هستند هم قول دادند که کمک کنند و مردم منطقه هم هستند و انشاالله یک ساماندهی کنیم و جمع آوری کنیم آنچه زباله است و آن جا را صحیح و سالم و تمیز تحویل دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها بدهیم که ادامه را تا پایان سال انجام دهند و از همه مردم علاقه‌مند هم درخواست داریم در این طرح شرکت کنند.
سوال: از جزئیات پویش هم بفرمایید از ساعت ۹ صبح تا حوالی ظهر انجام می‌پذیرد، ولی قبل از آن می‌خواهم هشداری به مردم بدهید، اگر ما توجه نداشته باشیم برای بازگشت آن باید هزینه گزافی را متحمل شویم، الان باید این هشدار‌ها را به مردم عزیز دهیم و البته مسئولین هم همینطور.
مزینانی: بله موضوع محیط زیست برای عموم است و همه باید رعایت کنیم اگر خاک آلوده شود سریع نمی‌شود جبران کرد، اگر هوا آلوده شود سریع نمی‌شود جبران می‌شود. اگر دشت و کوه و بیابان که تحویل ما است و حوضه‌های آبریز همه باید به شکلی استفاده کنیم، چون فقط متعلق به ما در حال حاضر نیست و برای آیندگان ما است و در قوانین هم وجود دارد و باید در این زمینه با هم کمک کنیم این پویش ما از منشا حوضه آبریز گرفتیم یعنی شمشک و دیزین در منطقه شمیرانات لواسان شش محور است.
سوال: در خبر اشاره شده بود چهار محور است.
مزینانی: دو محور، چون به خاطر هواشناسی گفتند بارش است ما محور لواسان و شمیران تقریباً تا بالای سد لتیان را جدا کردیم که گفتیم اگر باران آمد، ولی از ساعت ۸ تا نه که ما داریم اجرا میکنیم از سر پل جاجرود به سمت پایین یعنی سعید آباد تا پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار تا خود سد ماملو این مسیر را هواشناسی اعلام کرده در آن ساعت انشالله بارش نداشته باشیم، ولی بعد از آن ساعت ما از بارش استقبال می‌کنیم لطف خدا است.
سوال: از اهالی خوب و خونگرم مناطقی که شما اشاره کردید که در این پویش شرکت می‌کنند که امیدوارم این پویش‌ها ادامه دار هم باشد.
مزینانی: به امید خدا، آغاز هفته زمین پاک است تا هفته محیط زیست که در خرداد ماه است تقریبا ۴۵ روز داریم، در استانداری، هم در کمیته‌های مختلف اعلام کردیم ما آمادگی داریم حتی برای نخاله‌های ساختمانی که در مسیر امام رضا، مسیر شرق، مسیر شاه عبدالعظیم و مسیر ورامین این‌ها همه است پیشنهاد فوری هم داریم برای غرب استان هم به همین شکل و مسیر چالوس هم همین طور، مردم که علاقمند هستند و این پویش‌ها اگر باشد شاید طرف بخواهد کمک کند، ولی جایی نباشد، ولی ما این کار را شروع کردیم که به امید خدا در نیمه اول سال هنوز که گرما به آن شکل شروع نشده است تهران خوبی برای یک سال حداقل داشته باشیم.

http://new.sanatnews.ir/News//275737
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است