يک شنبه 15 مهر 1403

حرکت به سمت تولید هوشمند با کمک ۹ فناوری

حرکت به سمت تولید هوشمند با کمک ۹ فناوری
  تاريخ:دهم خرداد 1401 ساعت 13:36   |     کد : 267458   |     مشاهده: 1136
به گزارش صنعت نیوز، استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و ایمنی کارکنان و پایداری محیط زیست؛ اهدافی است که تولید هوشمند دنبال می‌کند.
به گزارش صنعت نیوز، استفاده بهینه از منابع، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و ایمنی کارکنان و پایداری محیط زیست؛ اهدافی است که تولید هوشمند دنبال می‌کند.
 
در واقع این مفهوم به یک سیستم یا چند زیرسیستم انعطاف پذیر می‌گویند که می‌تواند خود را با یک شبکه وسیع از فعالیت‌ها سازگار و فعالیت خود را در شبکه بهینه کند. تولیدی که با کمک فناوری‌های نوظهور می‌تواند چالش‌هایی، چون هدررفت منابع، افزایش هزینه‌ها، افت کیفیت محصولات و آسیب‌های محیط زیستی و جسمی به کارکنان را رفع کند.
 
بر اساس این گزارش، کاهش‌های ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید، ۷۰ درصدی زمان رسیدن محصولات به بازار، ۲۰ درصدی هزینه مدیریت کیفیت و ۵۰ درصدی خرابی تجهیزات از جمله مزایای حرکت به سمت تولید هوشمند است که با ۹ فناوری مطرحی، چون «رباتیک و خودرو‌های بی سرنشین»، «پهپاد»، «پرینتر سه بعدی»، «داده کاوی»، «پلتفرم آنلاین»، «هوش مصنوعی و یادگیری ماشین»، «اینترنت اشیا و سنسور»، «پردازش و ذخیره سازی ابری» و «اپلیکیشن موبایل و نرم افزار» در دنیا باب شده است.
 
در واقع تولید هوشمند را چهارمین انقلاب در صنعت می‌دانند که به کمک آن قرار است چالش‌های حوزه تولید مرتفع و این مفهوم به شکلی اصولی‌تر و با کارآمدی بیشتری اتفاق بیفتد. در این نوع از تولید استفاده از فرآیند‌ها و راهکار‌های فیزیکی- مجازی موجب بهبود دسترسی به منابع تولید، بهره‌وری و بازدهی می‌شود و الگو‌های رفتاری سازمان‌ها و صنایع را بسیار منعطف خواهد کرد. بسیاری از کشور‌ها برای عقب نماندن از قافله تولید هوشمند به استفاده از فناوری در تولید روی آورده اند و کارخانجات بزرگ و عظیم هوشمندی را ایجاد کرده‌اند که در دل آن‌ها مفهوم تولید هوشمند محقق شده است.
 
در ایران هم به این مفهوم جهانی توجه ویژه‌ای شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی هستند که به عرصه هوشمندسازی تولید ورود کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که گذر از مسیر تولید هوشمند یک ضرورت انکارناپذیر جهانی است و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور بی توجهی به این موضوع مهم، هویت و اساس درآمد و تولید در برخی از صنایع را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل این حوزه کاربردی در کشور با کمک فناوران در حال توسعه و گسترش یافتن است.
 
به طور مثال با تلاش ۲ مجموعه فناور، گام‌های بزرگی برای تحقق تولید هوشمند در کشور برداشته شد. این کار با کمک فناوری هوش مصنوعی به نتیجه رسیده است. سامانه پایش مطالعات آب و نرم افزار مدیریت پرونده‌های سازمانی؛ ۲ محصول تولیدی در این حوزه است.

http://new.sanatnews.ir/News//267458
Share

حرکت به سمت تولید هوشمند با کمک ۹ فناوری
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است