به گزارش صنعت نیوز، یک تحلیلگر اقتصادی گفت: با توجه به سهم ۴۵ درصدی بنگاههای کوچک از اشتغال بخش صنعت، سرمایهگذاری در صنایع کوچک و متوسط میتواند نقش عمدهای در ایجاد اشتغال، تقویت تولید، افزایش درآمد سرانه و کاهش فقر داشته باشد.
به گزارش صنعت نیوز، یک تحلیلگر اقتصادی گفت: با توجه به سهم ۴۵ درصدی بنگاههای کوچک از اشتغال بخش صنعت، سرمایهگذاری در صنایع کوچک و متوسط میتواند نقش عمدهای در ایجاد اشتغال، تقویت تولید، افزایش درآمد سرانه و کاهش فقر داشته باشد.
آقای مجید دهقانی با بیان این مطلب افزود: بنگاههای کوچک در بیشتر کشورهای جهان مهمترین برنامه اجرایی برای دستیابی به توزیع عادلانه درآمد و ثروت، افزایش کارایی و بهرهوری و رشد اقتصادی هستند و در ایران نیز بهترین راهبرد در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تلقی میشوند.
* تقویت بنگاههای کوچک با توسعه بخش خصوصی
وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در تقویت بنگاههای کوچک و متوسط گفت: مشارکت و سرمایهگذاری و توسعه بخش خصوصی از جمله محورها و محرکهای اصلی رشد اقتصادی در تمام جوامع توسعه یافته است و بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه نیز با سرمایهگذاری در صنایع کوچک و متوسط میتواند در اشتغالزایی و کاهش فقر موثر باشد.
دهقانی با اشاره به موانعی که پیش روی بنگاههای کوچک است، ادامه داد: باوجود مزایا، منافع و تأثیرات مطلوبی که توسعه صنایع کوچک میتواند بر اقتصاد کشور داشته باشد، اما موانع و محدودیتهایی از جمله فشار نهادهایی همچون سازمان مالیاتی، بانکها و تامین اجتماعی موجب دلسردی، رکود و ورشکستگی این بنگاهها شده است.
این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: آنگونه که بانکها با صنایع بزرگ همکاری و تعامل دارند، با صنایع کوچک همکاری لازم را از خود نشان نمیدهند. مشکلات دیگر هم مربوط به مالیات بر ارزشافزوده، موانع بیمهای و مشکلات کارگری است که همگی موانعی در مقابل صنایع کوچک هستند.
* صنایع کوچک رونق بخش تولید و اشتغال
دهقانی با اشاره به سهم ۹۵ درصدی بنگاههای کوچک از کل واحدهای صنعتی کشور، گفت: علاوه بر سهم عمده بنگاههای کوچک از صنایع کشور، به طور متوسط ۴۵ درصد اشتغال بخش صنعت نیز توسط صنایع کوچک ایجاد شده است و با توجه به آنکه صنایع کوچک نسبت به صنایع متوسط و بزرگ نیازمند نیروی انسانی کمتری هستند، اگر زیرساختها و شرایط مناسبی برای آنها فراهم شود، میتوانند رونقبخش تولید، اشتغالزا و کارآفرین باشند.
* ۸ چالش عمده بنگاههای کوچک
وی با بیان اینکه مشکلات بنگاههای کوچک را میتوان در ۸ بخش دسته بندی کرد، افزود: موانع بازار شامل منابع تامین مواد اولیه تولید، نوسانات عرضه و تقاضا و تغییرات شدید قیمت مواد اولیه و تجهیزات به دلایلی، چون تورم و تحولات نرخ ارز، موانع مالی مانند ارائه ضمانت نامههای بانکی، تامین مالی و سرمایه در گردش، فقدان بانک اطلاعاتی درباره وضعیت بازار، مالی، فناوری، فنی و عملیاتی صنایع کوچک و متوسط برای کمک به سرمایهگذاران در انتخاب کسبوکارهای مناسب برای سرمایهگذاری، موانع و فرایندهای دست و پاگیر اداری در راهاندازی و مجوزهای تولید و صادرات و عوارض مختلف بر تولید، فناوریها و تجهیزات قدیمی و سطح پایین در مقایسه با فناوری روز دنیا، کمبود نیروی انسانی متخصص، مشکلات مدیریتی و فقدان وامها و تسهیلات لازم از مهمترین چالشهای این روزهای صنایع کوچک محسوب میشود.
دهقانی اضافه کرد: علاوه بر این، تحریمها و گرانی دلار، خود ایجاد کننده چنین موانعی و محرک نوسانات بازار و بی ثباتی هستند و مزید برعلت مشکلات معمول شدهاند و علاوه بر بیانگیزگی فعالان اقتصادی به مانعی برای رشد و پویایی صنایع کوچک تبدیل شده اند.
* ساماندهی صنایع کوچک با بازنگری در سیاستهای حمایت از تولید
این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه این مشکلات در کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته، با سیاستهای خاص نظام پولی و بانکی و همچنین مدیریت صحیح در مشوقهای تولیدی رفع میشود، افزود: در این کشورها ارزش صنایع کوچک به عنوان عامل کسبوکار، اشتغالزایی، کارآفرینی و رونقبخش تولید شناخته شده است، در نتیجه از سوی سازمانهای مربوطه تسهیلات و مشوقهایی شامل کمکهای مالی و اعتباری، حمایتهای مالیاتی، وامهای کمبهره، کمک در بازاریابی، بهبود زیرساختها و مواردی از این قبیل به آنها میشود تا فعالیت شان متوقف نشود.