خلاء بازیهای بومی جنگی
تاريخ :
بيست و هفتم شهريور 1404 ساعت 08:16
|
|
کد : 400157
|
سهم بالای بازیهای دیجیتال جنگی خارجی در میان کاربران ایرانی نشاندهنده خلأ تولید بومی در این حوزه است؛ موضوعی که قرار است محور اصلی «نخستین رویداد ملی سرمایهگذاری در تولید بازیهای حوزه مقاومت» باشد که دبیر این جشنواره با حضور در ایسنا به ذکر جزئیات بیشتری در این زمینه پرداخت.
محمدصادق افراسیابی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از سیاستهای جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای فعال کردن ظرفیتهای استانی برای پیشرفت صنعت بازیسازی است، اظهار کرد: در هر تعداد استان بهویژه در شوراهای فرهنگ عمومی حضور پیدا میکنیم تا یک برنامه بین دستگاهی موفق با هر استان شکل دهیم که به شکل متوازن به موضوع بازیهای رایانهای در تمام کشور توجه شود. نمونهای از این رویکرد که به اتفاقات خوبی منجر شد حضور در استان اصفهان بود.
او به رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای مقاومت اشاره کرد و ادامه داد: این رویداد نیز با هدفی که ذکر کردم روز ۲۸ شهریور ماه در استان اصفهان برگزار خواهد شد و به نوعی آن همکاری و همافزایی که به آن اشاره کردم در این رویداد رخ میدهد.
معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه سعی شد تا در دو بخش، از ظرفیت نهادهای ملی و نهادهای استانی برای برگزاری این رویداد کمک گرفته شود، اظهار کرد: برخی دستگاهها که ردیف بودجه مشخص برای تولید بازیهای رایانهای دارند، اما نهادهایی هم هستند که بودجه مشخصی در این زمینه ندارند، اما بودجههایی بابت حوزههای مشابه داشتند که این ظرفیت را همراه خود کردیم.
۴۹ میلیارد سرمایهگذاری نهادها برای تولید بازیهای مقاومت
او در ادامه درباره میزان سرمایهگذاری بخشهای مختلف در این رویداد، توضیح داد: بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس ۳۰ میلیارد تومان، حوزه هنری انقلاب اسلامی ۲ میلیارد تومان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ۱.۵ میلیارد تومان، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ۲ میلیارد تومان، صندوق پژوهش و فناوری سپهر ۲ میلیارد تومان، استانداری اصفهان ۱.۵ میلیارد تومان، نیروی دریایی ارتش ۵ میلیارد تومان، مرکز تولیدات کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما ۳ میلیارد تومان و... و در مجموع ۴۹ میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری است که در این رویداد اتفاق میافتد.
دبیر جشنواره سرمایهگذاری در تولید بازیهای حوزه مقاومت با تاکید بر اینکه یکی از اهداف بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تسهیلگری به جای تصدیگری است، اظهار کرد: برای این رویداد هم سعی کردیم در حلقه واسط قرار بگیریم و پیگیری کنیم تا سرمایهگذار قرارداد خود را به شکل مستقیم با بازیساز منعقد کرده و از تولید یک بازی با محور مقاومت حمایت کند.
خلاء تولید بازیهای جنگی
او افزود: بر اساس پیمایشی که اخیراً انجام شده است، دومین بازی پرمصرف در بین بازیکنان ایرانی یک بازی جنگیِ خارجی است. این داده نشان میدهد که این نوع بازیها در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد ولی با خلاء تولید بازی بومی در این حوزه روبرو هستیم. این درحالی است که اگر این دستگاهها کنار هم جمع شوند میتوانند بازیهایی تولید کنند که قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی باشد.
افراسیابی ادامه داد: طبیعتاً وقتی یک بازی جنگی تولید میشود که ایرانی نیست، ممکن است ایران را منطقهای نشان دهد که به آن حمله میشود و حتی ممکن است ایران را به شکلی غیرواقعی نمایش دهند، اما وقتی بازی ایرانیِ جنگی توسط بازیسازان خودمان تولید شود، آن وقت در این بازی هویت ایرانی ـ اسلامی ما به درستی به نمایش در میآید.
او درباره نوع حمایتهایی که نهادهای مختلف قرار است در این رویداد انجام دهند، اظهار کرد: برای مثال وزارت آموزش و پرورش بر پررنگ کردن نقش تاریخی ایران در منطقه خاورمیانه و تقابلی که در طول تاریخ بین ایران و رژیم صهیونیستی بوده، تاکید کرده است و این موضوع در فراخوانی هم که در این زمینه منتشر شد مورد تاکید قرار گرفت.
خلاء بازیهای بومی جنگی؛ بهانۀ شکلگیری یک جشنواره جدید
حمایت از بازیهای موفق قدیمی
معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بیان کرد: علاوه بر ضرورت ساخت بازیهای جنگی ایرانی، حمایت از بازیهای خوب قدیمی هم اهمیت بالایی دارد؛ به عنوان مثال ممکن است یک بازی خیلی خوب داشته باشیم که الان برای انتشار نسخههای دوم یا سوم نیاز به حمایت مالی داشته باشند. بر این اساس در این بستر میتوان به این امر نگاه کرد.
پیشتازی تهران در تعداد آثار ارسالی
او همچنین با بیان اینکه در نهایت ۸۷ طرح متقاضی حضور در نخستین رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای رایانهای حوزه مقاومت شدند، اظهار کرد: ۱۵ استان کشور در این رویداد شرکت کردند و استان تهران با ارسال ۱۳ طرح، رتبه اول متقاضیان شرکت در این رویداد بوده است. بعد از تهران، استان اصفهان هشت طرح، خراسان رضوی پنج طرح، خوزستان و گیلان سه طرح، قم، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران و یزد دو طرح و استانهای گلستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، فارس، چهار محال و بختیاری و قزوین هر کدام یک طرح به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند.
دبیر جشنواره سرمایهگذاری در تولید بازیهای حوزه مقاومت درباره محورهای ارزیابی طرحهای ارائه شده به این رویداد، توضیح داد: این طرحها در محورهای تولید، محتوا، فرهنگ و بازار مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین تمام طرحها به لحاظ توانایی تولید، توانایی ارائه محتوای مناسب، از منظر فرهنگی و اقتصاد بازار بررسی شده و امتیاز کسب کردند.
۳۰ بازی به داوری نهایی رسیدند
او با بیان اینکه در نتیجه بررسیهای صورت گرفته ۳۰ بازی منتخب به مرحله نهایی رویداد راه یافتند، ادامه داد: علاوه بر طرحهای منتخب که در روز ۲۸ شهریورماه فرصت ارائه در رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای مقاومت خواهند داشت، هر ۸۷ طرح دریافت شده از طریق ساختار «همگرا» مورد بررسی نمایندگان سرمایهگذاران قرار خواهند گرفت و فهرست کامل بازیها در اختیار سرمایهگذاران قرار میگیرد تا امکان تصمیمگیری دقیق و آگاهانه برای عقد قرارداد با استودیوهای بازیسازی و بازیسازان فراهم شود.
افراسیابی در نهایت افزود: مراسم اختتامیه رویداد سرمایه گذاری برای تولید بازیهای حوزه مقاومت جمعه ۲۸ شهریورماه به میزبانی استان اصفهان در سالن همایشها و مجتمع اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار خواهد شد.
|
|