ابتکار یک شرکت هواپیمایی در فروش بلیت
تاريخ :
سی ام تير 1404 ساعت 09:53
|
|
کد : 326337
|
شرکت هواپیمایی دلتا، مسیر جدید و جسورانه در قیمتگذاری پروازهای خود ترسیم میکند و از تغییر کرایههای ثابت سنتی به سمت سیستمی خبر میدهد که در آن هوش مصنوعی، قیمت بلیت را متناسب با هر مسافر تنظیم میکند.
به گزارش ایسنا، این اقدام با هدف به حداکثر رساندن درآمد شرکت دلتا از طریق تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از دادههای شخصی برای سنجش میزان تمایل هر مسافر به پرداخت، انجام میشود. دلتا این اقدام را به عنوان ستون کلیدی استراتژی بلندمدت خود برای افزایش حاشیه سود در صنعتی توصیف کرد که گرفتار هزینههای سوخت متغیر و رقابت شدید است.
این ابتکار عمل حاصل همکاری با یک پلتفرم مدیریت درآمد مبتنی بر هوش مصنوعی است که دلتا آن را برای شخصیسازی حدود سه درصد از کرایههای خود به صورت آزمایشی اجرا کرده است.
مدیران این شرکت هواپیمایی مستقر در آتلانتا، با ابراز اشتیاق، نتایج اولیه را به طرز شگفتانگیزی مطلوب خواندند و به آیندهای اشاره کردند که در آن قیمتهای تعیین شده منسوخ میشوند. این اقدام فقط مربوط به قیمتگذاری پویا بر اساس تقاضا نیست، بلکه نگاهی عمیقتر به شخصیسازی است که به طور بالقوه سابقه سفر، وضعیت وفاداری و حتی رفتار مشتری را نیز در نظر میگیرد.
فناوری پشت قیمتگذاری شخصیسازی شده
در قلب طرح دلتا، یادگیری ماشینی پیشرفتهای وجود دارد که دادههای بلادرنگ برای ایجاد پیشنهادهای سفارشی را پردازش میکند. این سیستم در نهایت میتواند مدل یکسان برای همه را حذف کند و آن را با الگوریتمهایی جایگزین کند که حساسیت به قیمت فردی را پیشبینی میکنند. برای افراد داخلی صنعت، این اقدام، نشاندهنده تکامل ابزارهای مدیریت درآمد خواهد بود که مدتها است توسط ایرلاینها استفاده میشوند و اکنون با هوش مصنوعی برای مدیریت شخصیسازی جزئی در مقیاس بزرگ تقویت شدهاند.
با این حال، منتقدان نسبت به مشکلات احتمالی هشدار میدهند؛ مدافعان حریم خصوصی، همانطور که در بحثهای مربوط به بخش فناوری پلتفرمهایی مانند «ساب ردیت» برجسته شده است، در این مورد نیز استدلال کردند که چنین سیستمهایی میتوانند منجر به قیمتگذاری تبعیضآمیز شوند؛ جایی که الگوریتمها از دادههای شخصی برای دریافت هزینه بیشتر از افرادی که ثروتمند یا درمانده تلقی شدند، سوءاستفاده میکنند. سازمان دیدهبان مصرفکنندگان نیز با تکرار این نگرانیها، این رویکرد را به «هک کردن مغزهای ما» تشبیه کرد و در مورد افزایش قیمتها در صنعتی که از قبل هم مبهم بوده، هشدار داد.
پیامدها برای ایرلاینها و مصرفکنندگان
اقدام دلتا با روندهای گستردهتر در صنعت هواپیمایی همسو است. شرکتهای هواپیمایی مانند «یونایتد» و «امریکن» قیمتگذاری مبتنی بر داده را آزمایش کردهاند، اما هیچکدام تا آنجا پیش نرفتهاند که یک مدل کاملا تعیین شده هوش مصنوعی را پیشبینی کنند.
سایت «ویو فروم د وینگ» اعلام کرد که این امر میتواند با جذب ارزش بیشتر از مسیرهای پرتقاضا، سود خالص دلتا و به طور بالقوه حاشیه سود را در طول زمان چندین درصد افزایش دهد. با این حال، برای مسافران، این اقدام به معنای پایان قیمتگذاری شفاف است؛ دو نفر که یک پرواز را رزرو میکنند، ممکن است بر اساس تمایل استنباطی به پرداخت، مبالغ بسیار متفاوتی بپردازند.
طبق گزارش فورچون، با این طرح، بررسیهای نظارتی میتواند تشدید شود، به خصوص که وزارت حمل و نقل آمریکا، قبلا شیوههای قیمتگذاری ایرلاینها را بررسی کرده است. دلتا با احتیاط پیش میرود و با طرح آزمایشی کوچک برای آزمایش امکانسنجی و واکنش مصرفکننده شروع میکند. تحلیلگران صنعت پیشبینی کردند که موفقیت در آزمایش میتواند رقبا را به پیروی از این طرح ترغیب کند و پذیرش هوش مصنوعی را در بخشهای مسافرتی تسریع بخشد.
چالشها و چشمانداز آینده
یکی از موانع اصلی، حریم خصوصی دادهها است؛ دلتا با وجود مقرراتی مانند «مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی» در اروپا و قوانین نوظهور آمریکا، باید برای جلوگیری از واکنشهای منفی، از یک میدان مین عبور کند. اگرچه این طرح آزمایشی نویدبخش بوده، اما رسیدن به قیمتگذاری ۱۰۰ درصدی شخصیسازی شده، نیازمند زیرساختهای قوی و اعتماد مصرفکننده است؛ عناصری که ایجاد آنها میتواند سالها طول بکشد.
در نهایت، این اقدام دلتا، نشاندهنده آینده پرریسک روی فناوری برای تعریف مجدد سودآوری است. با بازگشت صنعت هواپیمایی از اختلالات ناشی از همهگیری کرونا، این رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند بر اساس اجرا، جریانهای درآمدی را متحول کند یا باعث اعتراض مصرفکننده شود.
|