رونمایی از جتفضاپیمای جدید فرانسه
تاريخ :
هشتم تير 1404 ساعت 13:07
|
|
کد : 305087
|
فضاپیمای جدید فرانسه موسوم به ورتکس(VORTEX) میتواند مانند یک جت فرود آید و مانند یک شاتل فضایی عمل کند.
به گزارش ایسنا، فضاپیماهای آینده چه شکلی خواهند بود؟ فضاپیمای جدید فرانسه به نام «ورتکس» محصول شرکت «داسو اوییشن»(Dassault Aviation) یکی از این فضاپیماهاست که در نمایشگاه هوایی اخیر پاریس رونمایی شد.
به نقل از نیو اطلس، همانطور که موشکهای قابل استفاده مجدد با قابلیت بازیابی سریع در حال رواج در صنعت پرتاب هستند، توسعه فضاپیماهای مداری قابل استفاده مجدد برای حمل مسافر و بار نیز در حال گسترش است.
در حال حاضر، همه این وسایل نقلیه اساساً کپسولهای بالستیکی هستند که از زمان اوج مسابقه جهانی فضایی تغییر نکردهاند، اما اکنون شرکتهای مختلف و آژانسهای فضایی دولتی نگاه دیگری به هواپیماهای فضایی برای کارهای لجستیکی خود دارند.
رونمایی از جتفضاپیمای جدید فرانسه
اکنون این شرکت فرانسوی در نمایشگاه هوایی اخیر پاریس از طرح فضاپیمای شگفتانگیز خود رونمایی کرده است.
فرانسه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۲ به شدت درگیر توسعه فضاپیمای هرمس(Hermes) بود و شرکت «داسو» به عنوان پیمانکار اصلی آن فعالیت داشت. این شرکت همچنین در پروژههای دیگر با سایر شرکتها و آژانسها از جمله ناسا نیز مشارکت داشت.
اکنون «داسو» امیدوار است تجربه خود را برای توسعه VORTEX که ۳۰ میلیون یورو (۳۵ میلیون دلار) بابت آن از وزارت نیروهای مسلح فرانسه دریافت کرده است، به کار گیرد و امیدوار است حمایت بیشتری از سازمان فضایی اروپا(ESA) در اواخر امسال دریافت کند.
طبق گفته «داسو»، «VORTEX» یک پروژه چهار مرحلهای است که مرحله اول آن با هدف ساخت نمونه اولیه موسوم به «VORTEX-D» انجام میشود که یک فضاپیمای در مقیاس یک سوم با طول حدود ۴ متر و طول بالهای ۲.۵ متر است که برای اصلاح پیکربندیها جهت ورود مجدد به جو مافوق صوت استفاده خواهد شد.
پس از آن، مرحله دوم با «VORTEX-S» که یک وسیله نقلیه در مقیاس دو سوم است، پیگیری میشود و در مرحله سوم نیز «VORTEX-C» که یک کشتی باری در مقیاس کامل خواهد بود، ساخته خواهد شد.
سرانجام در مرحله چهارم، «VORTEX-M» ساخته خواهد شد که فضاپیمایی سرنشیندار و یک نسخه در مقیاس کامل با طول ۱۲ متر و طول بالهای تا ۷ متر خواهد بود.
رونمایی از جتفضاپیمای جدید فرانسه
«ورتکس» که قرار است دسترسی کامل و مستقل به فضا را برای فرانسه و اروپا فراهم کند، به گونهای طراحی شده است که بدون نیاز به نصب محافظ، بر روی یک موشک به هوا بلند شود، قابلیت مانور مداری و جوی کامل داشته باشد و روی یک باند فرودگاه معمولی فرود آید.
قرار است این فضاپیما کاملاً قابل استفاده مجدد باشد، دارای محفظه باری بزرگی باشد و برای طیف گستردهای از ماموریتها، از جمله حمل بار به ایستگاههای فضایی، عمل به عنوان یک پلتفرم مداری مستقل، سرویس و بازیابی ماهوارهها، انجام امور سوختگیری و مقابله با تهدیدات نظامی طراحی شده است.
اریک تراپیه(Eric Trappier)، رئیس و مدیرعامل شرکت «داسو اوییشن» میگوید: مانند هواپیماهای غیرنظامی و نظامی «داسو اوییشن»، هواپیمای فضایی «ورتکس» نیز به گونهای طراحی شده است که بسیار تطبیقپذیر باشد. این امر به تغییر کاربردهای بخش فضایی و گشودن زمینههای جدید کاربردی کمک خواهد کرد.
وی افزود: «ورتکس» در تقاطع فناوریهای هوانوردی و فضایی، بدون شک راه را برای نسل جدیدی از هوانوردی فضایی هموار میکند و موقعیت استراتژیک فرانسه را به عنوان یک قدرت فضایی پیشرو تثبیت میکند. شرکت هوانوردی «داسو» مفتخر است که این چالش تاریخی را بر عهده میگیرد و از اعتماد وزارت نیروهای مسلح فرانسه تشکر میکند.
|