مهمترین علل افزایش گرایش جوانان به اعتیاد چیست؟
تاريخ : شانزدهم مهر 1403 ساعت 09:25   کد : 300762
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی جامعه خانواده و رسالت اصلی آن که تربیت فرزندان است با ضعف روبرو شده که یکی از دلایل آن تلفن‌های همراه است.
مهدی طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برای پیشگیری و بازدارندگی با مواد مخدر نباید تنها به دنبال قانون و اجرای مجازات سخت باشیم، اظهار کرد: گام اول پیشگیری است که باید تمام دستگاه‌های اجرایی اعم از ارشاد، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، بهزیستی، استانداری و شهرداری پای کار باشند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان با تأکید بر اینکه مشکل اصلی در حوزه مواد مخدر عرضه مواد مخدر نیست، ادامه داد: راه‌ها و مسیرهای زیادی برای بسته شدن عرضه مواد مخدر در بازار وجود دارد اما مشکل اصلی ما در حال حاضر زمینه تقاضایی است که وجود دارد.
طالبی با اشاره به اینکه نیاز هر شخص خواسته او را تعیین می کند، تصریح کرد: عرضه زیاد مؤلفه‌ای برای ایجاد تقاضا نیست بلکه معضل اصلی ما در حال حاضر در حوزه مواد مخدر اوج‌گیری تقاضاها و بازار مصرف است.
اجرای قانون آخرین مرحله مبارزه با مواد مخدر
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر آخرین گام و مرحله اجرای قانون است، اظهار کرد: برای موفقیت در این حوزه نباید در ابتدای کار به آخر خط که همان اجرای قانون است نگاه کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل و ارگان برای مبارزه و پیشگیری از مصرف مواد مخدر نادیده گرفته شده است، توضیح داد: در شرایط کنونی جامعه خانواده و رسالت اصلی آن که تربیت فرزندان است با ضعف روبرو شده که یکی از دلایل آن تلفن‌های همراه است
بزرگ شدن فرزندان با تلفن همراه و محرومیت از سرمایه پیشکسوتان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان با تأکید بر اینکه شاخص‌های تربیتی در کانون خانواده رو به حذف شدن هستند، اظهار کرد: بزرگ شدن فرزندان با تلفن همراه سبب محروم شدن از نشست‌های خانگی، بازی‌های خانگی، بازی‌های تیمی با همسن و سالان، ارتباط با نسل قدیم و استفاده از تجارب آن‌ها و بی‌بهرگی از سرمایه‌های بزرگی چون پیشکسوتان شده است.
طالبی از قدمت ۳ هزارساله مواد مخدر در ایران خبر داد و گفت: مشکل و معضل ما در حوزه اجتماعی وجود مواد مخدر در بازار نیست چرا که در گذشته نیز مواد مخدر وجود داشته است معضل اصلی حذف و سست شدن ریشه‌های بنیان خانواده، آموزش و تربیت درست در جامعه است.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف مواد مخدر را کاهش مهارت‌های دینی، ضعف و سستی‌ایمان در بین نوجوانان و جوانان دانست و ادامه داد: از دیگر علل می‌توان به ناآگاهی خانواده‌ها و ناآشنایی آن‌ها با مواد مخدر جدید و خطرهایی که فرزندانشان را تهدید می‌کنند اشاره کرد.
نیازمند حضور پر قدرت رسانه و بخش‌های تربیتی هستیم
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان یکی از علل مهم ناآگاهی خانواده‌ها و حتی مصرف‌کنندگان را اهمال کاری و کم‌کاری رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی اعلام کرد و افزود: با وجود شرایط کنونی جامعه و شتاب روز افزون تنوع در مواد مخدر رسانه‌ها باید نقش پررنگ‌تری را برای افزایش سطح آگاه‌سازی جوامع ایفا کنند.
طالبی با اشاره به اینکه مواد مخدری چون «ماشروم»، «کمیکال» و «گل» از شیشه خطرناک‌تر بوده اما جرمی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: در استان گلشتان مشکل و مؤلفه اول ما در مصرف مواد مخدر ناآگاهی و ضعف در حوزه فرهنگی و پیشگیری از این امر است که نیازمند حضور پر قدرت رسانه و بخش‌های تربیتی چون آموزش و پرورش و بقیه دستگاه‌ها است.