نکات تغذیه‌ای مهم برای دانش‌آموزان
تاريخ : نهم مهر 1403 ساعت 13:10   کد : 300688
والدین نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامت دانش‌ آموزان به عهده دارند و تغذیه سالم در یادگیری و رشد دانش ‌آموزان نقش اساسی دارد. از نظر متخصصان تغذیه، وعده صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی محسوب می‌شود که طبیعتا دانش ‌آموزان در دوران مدرسه تا کنکور، این وعده مهم را در مدرسه میل می‌کنند.
همیشه تاکید بر این بوده است که این وعده غذایی مهم به هیچ عنوان حذف نشود. صبحانه سالم برای دانش‌آموزان بیشتر از هرچیز دیگری مهم است. در کنار وعده مهم صبحانه، میان وعده‌های سالم می‌توانند انرژی دانش‌ آموزان را تامین کنند بنابراین وجود یک وعده صبحانه و چند میان وعده برای دانش ‌آموزان در دوران مدرسه بسیار مهم است.
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در جامعه‌ی ما تغذیه دانش آموزان مانند بزرگسالان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برخی از مواد غذایی برای رشد آنها لازم و ضروری است.
فتح الله پورعلی ادامه داد: در حین تحصیل، دانش‌آموزان با افت قند خون مواجه می‌شوند که باید به نوعی تأمین شود تا دچار افت تحصیلی نشوند.
وی با بیان اینکه هرچقدر کودک از زمان بچگی به غذاهای سالم عادت کند در آینده نیز ضایقه‌ی خوبی خواهد داشت، افزود: برخی از دانش آموزان دچار سوء تغذیه شده‌اند که اغلب از نوع سوء تغذیه پنهان بوده و به چشم نمی‌خورد، این سوء تغذیه از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نشات می‌گیرد به طوریکه کودک چاق و معده او پر بوده اما سلول‌هایش گرسنه هستند.
وی خاطرنشان کرد: کمبود آهن، ویتامین د، ید، روی و کلسیم از جمله موارد کمبود ویتامین و مواد معدنی شایع در دانش آموزان است.
پورعلی بیان کرد: در مدارس توزیع مکمل یاری با آهن و ویتامین د آغاز شده که امیدوارم تمامی دانش آموزان و والدین به این برنامه اهمیت دهند تا فقر آهن جبران شود.
۸۶درصد دانش‌آموزان با کمبود ید مواجه هستند
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی با اشاره به اینکه طبق برخی از مطالعات که در سال ۱۳۹۱ انجام شده، ۸۶ درصد دانش آموزان با کمبود ید مواجه هستند، گفت: شیر اگر آخر شب مصرف شود علاوه بر جذب کلسیم به آرامش نیز کمک می‌کند.
وی یادآور شد: غذاهایی که در فرهنگ و سنت ما وجود دارد از ارزش غذایی بالایی برخوردار است بنابراین توصیه می‌شود دانش‌آموزان هنگام صبحانه از نان و پنیر، خرما، شیر و عدسی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه تاکید می‌کنیم تعداد وعده‌ی غذایی بیشتر و حجم غذایی که در هر وعده خورده می‌شود کمتر باشد، خاطر نشان کرد: داشتن روزانه سه وعده اصلی و سه میان وعده مهم است.
وی با بیان اینکه مصرف لبنیات در دانش آموزان بسیار پایین است، گفت: گوجه فرنگی و خیار به خاطر رنگی که دارد تحریک پذیر بوده بنابراین مصرف آن در صبحانه مهم است.
وی ادامه داد: بوفه‌های مدارس باید غذاها را طبق برنامه‌ای که از طرف بهداشت استان‌ ابلاغ می‌شود به فروش برسانند.
زینک برای رشد و تکامل بدن نیاز است
یک متخصص تغذیه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انجام فعالیت‌های بدنی و تلاش در طول شبانه روز به تغذیه افراد مرتبط است، گفت: دانش آموزان احتیاج دارند، گروه‌های غذایی را هر روز در سه وعده غذایی اصلی و دو الی سه میان وعده استفاده کنند.
حسن فرهاد غیبی با بیان اینکه صبحانه وعده‌ای ضروری و مهم برای حفظ سلامت بدن است، خاطرنشان کرد: برای اینکه اول صبح قند خون افت پیدا می‌کند فعالیت‌های مغز عملکرد کمتری خواهد داشت، بنابراین اگر با مصرف مواد غذایی افت قند خون را جبران نکنیم علاوه بر کاهش فعالیت‌های بدنی با مشکلات دیگری نیز درگیر خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد خوردن یک صبحانه مغذی باعث بهبود عملکرد مغز به ویژه حافظه و یادگیری می‌شود، گفت: توصیه می‌کنیم از مواد غذایی استفاده شود که در طول چند ساعت به کنترل اشتهای دانش‌آموزان کمک کرده و مواد غذایی را به مرور در بدن آنها جذب کند.
غیبی افزود: در یک صبحانه مغذی از انواع نان‌ها، پنیر، سبزیجات، تخم مرغ و همراه کردن این مواد غذایی با شیر به تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند.
این متخصص تغذیه ادامه داد: دانش‌آموزان سعی کنند از مصرف شیرینی‌ها و انواع مرباها در وعده صبحانه خودداری کنند.
وی با بیان اینکه میان وعده یکی از منابع دریافت کالری است، خاطرنشان کرد: بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان لقمه نان و پنیر و گردو، انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه، مغزها و شیر می‌باشد و میان‌ وعده‌هایی مثل ساندویچ و تنقلات ارزش غذایی ندارند.
وی افزود: نان‌های سبوس دار به طور میانگین، دو برابر بیشتر از نان سفید ویتامین B۲، مواد معدنی و فیبر دارند و به مهار اشتها کمک می‌کنند.
وی به تقویت سیستم ایمنی دانش‌آموزان در فصل سرما اشاره کرد و ادامه داد: استفاده روزانه از گوشت‌ها، شیر، تخم مرغ، حبوبات و مواد مغذی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و جلوی هر بیماری ویروسی را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه زینک یک ریز مغذی است و بدن برای رشد و تکامل به آن نیاز دارد، گفت: وجود این عنصر در بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند. زینک در گوشت‌ها، حبوبات، تخم مرغ، لبنیات و ... وجود دارد که با مصرف آنها زینک مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه بی‌حالی و خستگی زودرس دانش‌آموزان ممکن است ناشی از کمبود آهن باشد، اظهار کرد: والدین باید در اسرع وقت با مراجعه به پزشک این کمبود را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کنند.
وی یادآورشد: مصرف آب، سبزیجات و ...کمک شایانی در کاهش استرس می‌کند و استفاده از مواد کافئین دار، شکلات‌ها و فست‌فودها به ایجاد استرس و افزایش آن منجر خواهد شد.