کاهش میلیونی در فروش خودروهای برقی
به گزارش صنعت نیوز، اگرچه چین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد اما تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است.
تاريخ : نهم مهر 1403 ساعت 11:40   کد : 300674
به گزارش صنعت نیوز، اگرچه چین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد اما تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است.
با توجه به اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، این موضوع آسان نیست که ببینیم چگونه جهان به اهداف آب وهوایی خالص صفر خود می‌رسد مگر اینکه مردم از خودروهای بنزینی و دیزلی خود دست بکشند.
دولت‌ها برای سال‌های متمادی، یارانه‌های سخاوتمندانه‌ای را برای تشویق رانندگان به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می‌کردند. با کاهش قیمت‌ها و بهبود فناوری، خودروهای بدون آلایندگی از موقعیت خوبی که دارند، به جریان اصلی تبدیل شدند.
خودروسازان شروع به بازسازی کارخانه‌ها کردند و انتخاب گسترده‌تری از خودروهای برقی را برای پاسخگویی به تقاضا ارائه کردند. قیمت‌ها به خودروهای با سوخت فسیلی نزدیک‌تر شد و به نظر می‌رسید که دوران موتورهای احتراقی ممکن است زودتر از حد انتظار به پایان برسد.
امسال، انتقال خودروهای الکتریکی در حال تزلزل است. دولت‌ها مشوق های مالی برای خریداران خودروهای برقی را کاهش داده‌اند، رشد فروش متوقف شده است و صنعت خودروسازی در مورد برخی از برنامه‌های سرمایه گذاری که برای تغییر سریع به سمت الکتریکی‌شدن پیش‌بینی شده بود، اندکی تامل می‌کند.
چه اتفاقی برای تقاضای خودروهای الکتریکی افتاده است؟
اگرچه چین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی کاهشی است. بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای تمام الکتریکی به علاوه پلاگین هیبریدی‌هایی که می‌توانند با بنزین یا دیزل نیز حرکت کنند در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و در سال ۲۰۲۲ رشد ۶۲ درصدی داشت. اما رشد سال گذشته به ۳۱ درصد کاهش یافت. چین محرک اصلی بود و ۵۹ درصد از فروش جهانی را بدون در نظر گرفتن خودروهای تجاری به خود اختصاص داد.
تغییر به سمت خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات‌متحده، عملاً معکوس شد، زیرا خودروهای اگزوزدار، سهم فزاینده ای از فروش کلی را به خود اختصاص دادند. سهم بازار خودروهای باطری در اروپا در ماه اگوست از ۱۵ درصد در سال گذشته به ۱۴ درصد کاهش یافت. در آلمان، بزرگترین بازار قاره، فروش خودروهای برقی ۶۹ درصد کاهش یافت. کارشناسان پیش‌بینی کردند که مدل‌های باتری‌دار امسال ۹ درصد از فروش را در ایالات‌متحده به خود اختصاص خواهند داد که از تخمین قبلی ۱۲.۴ درصد کمتر است.
برخی از خودروسازان در اروپا اکنون هشدار می‌دهند که اگر به دلیل کاهش فروش خودروهای الکتریکی نتوانند به اهداف اتحادیه اروپا برسند، ممکن است میلیاردها یورو جریمه شوند.
چه چیزی باعث کاهش سرعت می‌شود؟
خودروسازان برای موج اول خودروهای برقی، توانستند به رانندگان جذابیت را ارائه دهند که برای استفاده آن را ترجیح دهند اما رانندگان در مرحله بعد، بیشتر به هزینه‌ها توجه داشتند. آنها همچنین به احتمال زیاد نسبت به این فناوری بدبین بودند و وقتی مطمئن نبودند جایی برای شارژ مجدد آن در مسیر پیدا کنند، نسبت به خرید یک خودروی الکتریکی محتاط بودند. این امر به ویژه در ایالات‌متحده صادق است، که مکان‌های شارژ نزدیک نیستند.
در اروپا، کاهش فروش همزمان با حذف یارانه‌های دولتی بوده است. بدون آن‌ها، خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای موتور احتراقی معادل بسیار گران هستند. به طور متوسط، خودروهای تمام الکتریکی به ترتیب در اروپا و آمریکا ۳۰ درصد و ۲۷ درصد گران‌تر هستند. خودروهای برقی ارزان‌تری هم در چین وجود دارد. اما دولت‌ها در اروپا و ایالات‌متحده از تولیدکنندگان خودروهای داخلی خود با تعرفه‌ها و سایر موانع محافظت می‌کنند تا سازندگان خودروهای برقی چینی مانند بی‌وای‌دی را از خود دور نگه دارند.
کاهش رشد چه معنایی برای صنعت دارد؟
در حال حاضر، چندین تولیدکننده از جمله جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، ولوو و تویوتا جاه‌طلبی‌های خودروهای برقی خود را کاهش داده‌اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، خودروسازان قدیمی و آنهایی که سابقه طولانی در ساخت وسایل نقلیه موتور احتراقی دارند، با هم فروش ۲۳.۷ میلیون خودروی برقی را در سال ۲۰۳۰ هدف قرار داده اند که بیش از سه میلیون دستگاه کمتر از پیش‌بینی آنها در سال گذشته است.
کدام خودروسازان عقب نشینی کردند؟
تسلا، سازنده خودروهای برقی که کارهای زیادی برای محبوب‌کردن خودروهای برقی در بین رانندگان انجام داده است، از اشاره به هدف خود برای ارائه ۲۰ میلیون دستگاه در سال تا سال ۲۰۳۰ اجتناب کرده است. در ایالات متحده، فورد یک شاسی بلند سه ردیفه تمام الکتریکی را کنار می‌گذارد و یک پیکاپ را به تعویق می‌اندازد و هزینه‌های خود را برای خودروهای برقی از حدود ۴۰ درصد قبلی به ۳۰ درصد از هزینه سرمایه سالانه خود کاهش می‌دهد.
تولیدکنندگان چینی در فناوری خودروهای الکتریکی موفق بوده‌اند و در چین، بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان، از برندهای اروپایی پیشی گرفته‌اند. آنها همچنین در حال هجوم به اروپا بوده‌اند و این در حالی است که تا همین اواخر حضور کمی داشتند.
گذار به خودروهای برقی ستونی از جاه طلبی‌های جهانی برای مهار تغییرات آب‌وهوایی است. همچنین یک چالش بزرگ برای صنعت خودروسازی است که برای بسیاری از اقتصادها حیاتی است.
خودروسازان صدها هزار نفر را استخدام می‌کنند و همچنین تامین‌کنندگانی مانند باتری‌سازان که تحت تأثیر کاهش سرعت قرار گرفته‌اند. نورث ولت، تولیدکننده باتری در اروپا، ۲۰ درصد از نیروی کار جهانی خود را کاهش می‌دهد و برنامه‌های توسعه خود را به دلیل کاهش تقاضا متوقف کرده است.
تلاش جهانی برای برقی‌کردن حمل‌ونقل جاده‌ای، خودروسازان اروپایی و آمریکایی را با یک تهدید رقابتی بزرگ از سوی چین مواجه کرده است که در فناوری خودروهای الکتریکی پیشرو بود. بلومبرگ گزارش کرد که برخی از دولت‌ها که از کاهش اخیر تقاضای خودروهای برقی نگران شده‌اند، در حال بررسی این هستند که آیا انگیزه های مالی خود را برای خریداران بازگردانند یا خیر.
لازم است بدانیم که تمام کارهایی که خودروسازان در پیکربندی مجدد کارخانه‌های خود برای ساخت خودروهای برقی انجام داده‌اند به این معنی است که آنها به ارائه طیف گسترده‌تری از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر برای جذب خریداران متزلزل نزدیک‌تر می‌شوند. طبق گزارش، هفت مدل الکتریکی جدید در اروپا، با قیمت کمتر از ۲۵ هزار یورو امسال و سال آینده به بازار می‌آیند.