باید و نبایدهای تغذیە دانش‌آموزان در مدرسە
تاريخ : دوم مهر 1403 ساعت 11:12   کد : 300574
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: نوجوانی دوره رشد فکری و عاطفی همراه با رشد جسمانی است و تغذیه نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان دارد، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شیر و فرآورده‌های شیر با بهبود عملکرد تحصیلی در نوجوانان ارتباط دارد.
شیرین هدایت کردستانی امروز(دوم مهر) در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یک لیوان شیر ۱۳ ماده مغذی ضروری را برای رشد و یادگیری کودکان به ارمغان می‌آورد و سرشار از کلسیم است که برای استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها لازم است، اظهار کرد: یک لیوان شیر حاوی یک سوم کلسیم مورد نیاز کودکان بزرگتر و بزرگسالان است و حاوی فسفر لازم برای رشد مناسب و استحکام استخوان‌ها است.
وی افزود: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شیر با قد کودکان رابطه مثبت دارد و مصرف آن به ویژه در دانش آموزان دختر باعث افزایش تراکم استخوان می شود و مصرف آن نقش مثبتی در رشد جسمانی نوجوانان دارد.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، توصیه کرد: والدین حتما یکی از میان وعده‌های مدارس فرزندان خود را به یک پاکت شیر اختصاص بدهند تا کمک خوبی به یادگیری و سلامت فرزند خود کنند.
کردستانی تاکید کرد: دانش‌آموزان باید بدانند موادی مانند چیپس، غلات حجیم شده (پفک) و سایر تنقلات ارزش غذایی نداشته و نمی‌توانند سلامت آنها را تامین کنند، مصرف این تنقلات، قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب دانش‌آموزان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد را تامین کند، باز می دارد، از سوی دیگر نمک موجود در آن ذائقه را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد.
وی عنوان کرد: مصرف زیاد نمک زمینه را برای فشار خون بالا در بزرگسالی فراهم می‌کند، همچنین مصرف زیاد روغن و چربی علاوه بر بالا بردن چربی خون و بیماری‌های قلبی و عروقی، به دلیل دریافت کالری زیاد اضافه وزن و چاقی را بدنبال دارد.
شیرهای پاکتی بهترین میان وعده دانش آموزان
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ادامه داد: یکی از الگوی‌های نادرست تغذیه‌ای این است که والدین آبمیوه‌های صنعتی برای فرزندان خود به عنوان میان وعده زنگ های تفریح می گذارند، این نوشیدنی‌ها حاوی شکر زیادی هستند که یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان در تمام دنیا محسوب شده و توصیه می‌شود والدین به جای این آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها، شیرهای پاکتی به عنوان میان وعده دانش آموزان بگذارند که بهترین نوشیدنی برای سلامت و رشد دانش آموزان محسوب می‌شود و تشویق کنید که آب بهترین نوشیدنی برای مصرف است و در کنار ساندویچ و خوراکی‌های خود آب مصرف کنند.
کردستانی اضافه کرد: بهترین خوراکی‌ها برای زنگ‌های تفریح دانش آموزان انجیر خشک، توت خشک، نخود چی، کشمش، برنجک و شاه دانه، ذرت بود داده کم نمک، برگه زردآلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، لیمو شیرین و موز است و ساندویچ‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما یا کره بادام زمینی بدون شکر و نمک باکمی مربا یا عسل و بیسکویت های سبوس دار می تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش‌آموزان قرار گیرد لذا استفاده از ساندویچ های خانگی که در تهیه آن ها نمک و روغن کمتری استفاده شده، توصیه می‌شود.
وی گفت: باید والدین فرزندان خود را آموزش دهند که حبوبات غذاهای بسیار مقوی و مغذی هستند و می توانند برای آن‌ها خوراک‌های حبوبات را به صورت عدسی آماده کنند و به فرزندانشان بدهند و یا آموزش دهند که از بوفه مدارس اگر عدسی یا خوراک لوبیا به فروش می‌رسد، خریداری کنند.