واکنش نمایندگان مجلس به حادثه معدن طبس
تاريخ : دوم مهر 1403 ساعت 11:10   کد : 300573
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به حادثه انفجار معدنی در شهرستان طبس، با انتشار یادداشت‌هایی جداگانه در فضای مجازی خواستار برخورد با مقصران احتمالی این حادثه شدند.
به گزارش ایسنا، شامگاه روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی وقوع انفجار در معدن «معدن‌جو»ی شهرستان طبس استان خراسان جنوبی بیش از ۳۰ کارگر معدن کشته شدند.
در پی وقوع این حادثه، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار یادداشت‌هایی جداگانه در فضای مجازی خواستار برخورد با مقصران احتمالی این حادثه شدند.
مالک شریعتی نماینده مردم تهران:
«حادثه دلخراش ‎معدن زغال‌سنگ طبس، خاطره تلخ معدن یورت آزادشهر را زنده کرد.
درگذشت بیش از ۵۰ کارگر عزیز را به خانواده‌های داغدارشان تسلیت گفته، امیدوارم مسوولان قضایی و اجرایی بویژه وزارت صمت با قاصران و مقصران احتمالی برخورد نمایند.
ان‌شاءالله در مجلس نیز با جدیت پیگیر خواهیم بود.»
سمیه رفیعی نماینده مردم تهران:
«حادثه تلخ و ناگوار انفجار ‎معدن طبس که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان شد، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
ضمن تسلیت خدمت خانواده جان باختگان و مردم عزیز، از خداوند مغفرت و رحمت برای جان باختگان، شکیبایی برای خانواده‌های مصیبت دیده و شفای عاجل مصدومان را مسئلت دارم.
اصلاح قانون معادن را در مجلس دوازدهم دنبال می کنیم و خواهان اجرای تکالیف و نظارت دقیق تر دستگاه‌های مسئول هستیم.»
مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه:
«ضمن تماس با نماینده مردم طبس و عرض تسلیت این حادثه ناگوار، آخرین وضعیت امدادرسانی و اقدامات صورت گرفته درجهت مداوای مجروحین را مرور کردیم. لازم است ضمن بررسی ابعاد حادثه و برخورد با مقصرین احتمالی، با برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه دیگر شاهد این حوادث در کشور نباشیم.»
رحیم زارع نماینده آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان:
«کسانی که ارزانی دستمزد کارگر ایرانی را معادل ارزان بودن جان او تصور کرده‌اند سخت در اشتباهند.
خود را شریک غم خانواده‌های داغدار حادثه معدن ‎طبس می دانم و انتظار دارم وزرای محترم کار و صمت گزارشی دقیق از علل حادثه ارائه دهند و ضمن عدم مماشات با هرگونه قصور و تقصیر، رویه‌هایی برای اطمینان از عدم تکرار چنین مصیبت‌هایی تدوین کنند.»
میثم ظهوریان نماینده مشهد و کلات:
«فاجعه معدن طبس حاصل اهمال در نظارت بر استانداردسازی محیط کار کارگران معادن است. شاید اگر برخورد جدی با حوادث معدن طرزه و شازند صورت می‌گرفت، سودای بهره‌کشی حداکثری از معادن دوباره به بهای جان انسان‌ها تمام نمی‌شد.»
فتح‌الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ:
«معدنچیان از مظلوم‌ترین و محروم‌ترین اقشار تولید کشورند، ضمن تسلیت، از خداوند متعال برای درگذشتگان معدن طبس و سایر حوادث مشابه، جنت الهی و برای خانواده های عزیز بازماندگان حادثه، صبر مسألت دارم، از مسئولان محترم دولت تقاضا دارم تدابیری برای عدم تکرار حوادث مشابه بیندیشند.»
فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز:
«حادثه ناراحت کننده جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران زحمتکش کشورمان در حادثه تلخ معدن طبس موجب تاثر بسیار شد؛ این اتفاق جانسوز را به خانواده‌های داغدار این عزیزان و تمام هموطنان‌مان تسلیت عرض می کنم.
بی شک باید ضمن برخورد با هر گونه اهمال‌کاری‌ احتمالی در حادثه تلخ معدن طبس، با استانداردسازی و افزایش کنترل و بازرسی همچنین ارتقاء ایمنی تأسیسات معادن، زمینه ارتقاء امنیت جان کارگران شریف برای جلوگیری از تکرار دوباره این قبیل حوادث فراهم شود.»
محمد جواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت:
«حادثه دلخراش انفجار معدن طبس و درگذشت جمعی از کارگران عزیز، زحمتکش و شرافتمند را تسلیت عرض می‌کنم.
انتظار می‌رود نتیجه تحقیقات این اتفاق تلخ به پیشگیری از تکرار حوادث مشابه منجر شود و با مقصران احتمالی این حادثه دلخراش، برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.»
غلامرضا شریعتی اندراتی نماینده مردم بهشهر، نکاه و گلوگاه:
«اندوهی عمیق بر جان ما نشست و البته تسلیت واژه کوچکی است در برابر این حادثه جانکاه.
لازم به ذکر است که بررسی دستگاه‌های هشداردهنده و تهویه هوا و صلاحیت های ایمنی پیمانکار از نکات مهم و ضروری ست که نباید بی‌پاسخ بماند.»
روح‌الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو:
«حادثه دلخراش ‎معدن زغال سنگ طبس، حادثه‌ای دردناک و تاسف آور بود؛ این حادثه قلب همه‌ی ایران را اندوهگین نمود.
این ضایعه را به خانواده‌های داغدار تسلیت گفته و حتما در مجلس پیگیر همه ابعاد این حادثه توسط کمیسیون مربوطه خواهیم بود.»
آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران:
«‏با پیام رهبری برای اهتمام در نجات محبوسان معدن طبس، وظیفه‌ی بسیج امکانات و ظرفیت‌های امدادی، مضاعف شده است.
همه در کنار معدنکاران و خانواده‌ آنها هستیم.»