زلفی گل از وزارت علوم خداحافظی کرد
تاريخ :
سوم شهريور 1403 ساعت 12:53
|
|
کد : 300157
|
همزمان با آغاز رسمی مدیریت دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر دولت چهاردهم در آموزش عالی، محمدعلی زلفیگل از ساختمان وزارت علوم خداحافظی کرد. به گزارش ایسنا؛ محمدعلی زلفیگل وزیر سابق علوم سوم شهریور ۱۴۰۰ با کسب ۲۱۰ رای موافق به عنوان وزیر علوم دولت سیزدهم فعالیت خود را در ساختمان خوردین آغاز کرد و امروز پس از گذشت حدود سه سال هدایت آموزش عالی کشور کلید سکان داری وزارت علوم را به دکتر سیمایی صراف وزیر علوم دولت چهاردهم تحویل داد و از ساختمان این وزارتخانه خداحافظی کرد. زلفی گل در مراسمی که به مناسبت آغاز مدیریت سیمایی صراف برگزار شده بود ضمن ارائه گزارشی از مهمترین اقدامات سه ساله این وزارتخانه تاکید کرد: من در حد بضاعت تلاش خودم را برای ارتقای آموزش عالی کردم اگر تصمیمات ناگهانی گرفتم که نادرست بود از همکاران و دانشگاهیان حلالیت میطلبم. حسین سیمایی صراف چهارشنبه هفته گذشته با کسب ۲۲۱ رای از مجلس شورای اسلامی موفق به کسب رای اعتماد مجلس برای هدایت وزارت علوم در دولت چهاردهم شد. برنامههای آموزشی، پژوهشی و فناوری وزیر جدید علوم در هفت بند مختلف ترسیم و ابلاغ شد که مهمترین رئوس این برنامهها به شرح ذیل است: ۱-نظام آموزش عالی هوشمند شایسته محور، توانمندساز و کارآمد
جهتدهی فعالیتهای پژوهشی و فناورانه به سمت رفع نیازهای واقعی کشور (ماده ٩٤ برنامه هفتم)
توجه به رویکردهای نوین آموزشی مبتنی بر فناوریهای جدید
توجه به تغییرات تحولی در مهارتهای مورد نیاز استادان
توجه به تغییرات تحولی در مهارتهای تخصصی دانشآموختگان
گسترش و تقویت فعالیتهای علمی و فناوری در حوزههای اطلاعات ارتباطات زیست
فناوری و ریزفناوری و انرژیهای نو و تجدیدپذیر سیاستهای ابلاغی رهبری بند (۲۰)
گسترش و توسعه آموزشهای مهارتی و برنامههای مهارتآموزی در دانشگاهها با تکیه بر نوآوری و فناوری
توجه به بحث آمایش آموزش عالی و تنوع دانشگاههای و زیر نظام های آموزش عالی متعدد موجود در راستای هماهنگی و بهرهوری بهتر
ایجاد توازن در ترکیب جمعیت دانشجویی و رشته ها و سطوح تحصیلی همراه با حفظ استانداردها و ارتقای کیفیت علمی دانشگاه ها و ارتباط منسجمتر با نیازهای ملی و جهانی
طراحی روشهای بهتر جذب دانشجو و بهبود مدیریت ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای ملی و تحولات آینده کشور
طراحی و ایجاد یک سامانه جامع برای ارزیابی عملکرد و بروندادهای آموزش عالی با استفاده از رویکردهای نوین و برقراری ارتباط مؤثر بین تحصیل مهارت و اشتغال با همکاری دستگاههای ذی ربط
تلاش برای رسیدن به یک سیستم جامع برای نظارت ارزیابی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی در سراسر کشور با تکیه بر فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی
توجه ویژه به دستیابی به برنامههای اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش عالی
ارتقاء سطح امنیت دادهها و اطلاعات علمی کشور و مقابله با تهدیدهای احتمالی
۲- نظام فرهنگی انسان ساز و اخلاق مدار
تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمت بنیان و زمینهسازی انجام پژوهشهای مأموریتگرا و مسأله محور و پاسخگویی به نیازها و مسائل کشور (ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم)
صیانت از ارزشهای اسلامی – ایرانی (بند ۱۹ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری).
تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت (بند ۱۳ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری).
ایجاد حرکت و نشاط علمی و اجتماعی در دانشجویان با درگیر کردن بیشتر آنها در نهادهای تشکلی و کانونهای فرهنگی و علمی دانشجویی در راستای درک اجتماعی واقعگرایانهتر از مسائل اجتماع و یادگیری نقد منصفانه و علمی و تمرین کار مشارکتی وترغیب خلاقیتها برای تحول
تعمیق فرهنگ اسلامی - ایرانی (بند ۱۴سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری).
ایجاد تحول عملیاتی در ترویج نظریه پردازی نقد و آزاداندیشی و کرسیهای مربوطه بهگونهای که هم اعتماد شرکتکنندگان جلب شود و هم اثرگذاری آنها و نحوه صحیح نقد و طرح سوال بهتر تمرین شود.
نظام آموزش عالی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی دانشگاهی و مسئله محور (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)
ایجاد مکانیسم معرفی نمادها و فرهیختگان دانشگاهی در جهت ارتقاء اخلاق مداری خودآگاهی و شور علمی دانشگاهیان.
۳-نظام علم، فناوری و نوآوری بومی هوشمند و اثربخش در پیشرفت و عدالت
ارتقای بهرهوری و اثر بخشی منابع آموزش عالی پژوهش و فناوری افزایش شتاب پیشرفت علمی فناوری و نوآوری (ماده ۹۸ قانون برنامه هفتم).
انجام برنامهریزی تحولی برای نقشآفرینیهای مرتبط با خلاقیت و نوآوری درعلم و فنآوری از جمله مباحث کارآفرینی و استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان
انسجام بخشی و مدیریت بهتر زنجیرهی خلاقیت و تحقیق تا دستیابی به فناوری
شناسایی و حمایت از ایجاد شرکتهای تخصصی در زمینه خدمات تجاریسازی
طراحی و تدوین مدلهای مناسب برای دفاتر انتقال فناوری (TTO) با توجه به نیازهای خاص هر دانشگاه یا پژوهشگاه
طراحی و تدوین شاخصهای ارزیابی پژوهش، فنآوری و نوآوری
تشویق و حمایت از ایجاد صندوقهای پژوهش و فناوری در بخش خصوصی و غیردولتی
شناسایی و اولویتبندی نیازهای شرکتهای دانشبنیان و متناسب با توسعه پارکها و مراکز رشد
تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای پرداخت بخشی از هزینههای ثبت اختراعات در سطح بینالمللی
تجاریسازی فعالیتهای علمی و فناوری سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بند (۲۰)
تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای حمایت مالی از خریداران دانش فنی و امتیاز اختراعات
تدوین آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی برای عملیاتی کردن احکام قانون شرکتهای دانشبنیان
تدوین شاخصها و معیارهای ارزیابی میزان موفقیت دانشگاهها و مراکز پژوهشی در ارتباط با صنایع و دستگاهها
حمایت از طرحهای مشمول قانون برنامه ۵ ساله هفتم
انجام مطالعات آیندهنگاری برای شناسایی نیازها و چالشهای آتی کشور به منظور تخصیص اعتبارات در حوزه علم و فناوری تدوین سازوکار مناسب جهت ارزیابی میزان انطباق پژوهشهای کاربردی و توسعهای با نیازهای طرف تقاضا
افزایش اثربخشی تحقیقات و پژوهش با تأکید بر تحقیقات میانرشتهای با اولویت حوزه علوم انسانی ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم
۴- توسعه مشارکت و همکاریهای ملی و بینالمللی جهت کسب مرجعیت علمی
تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی در عرصه علوم و فناوری و ارتقای شتاب علمی (ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم).
گسترش همکاریهای مشترک بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی در زمینههای پژوهشی آموزشی فناوری و جذب اعتبارات
ایجاد ساز و کارهای عملیاتی بهتر برای گسترش همکاریهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه بین وزارت عتف و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
ایجاد ساز و کارهای عملیاتی بهتر برای گسترش همکاریهای علمی و پژوهشی بین وزارت عتف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خصوصا در موضوع آموزشهای فنی و حرفهای
ارائه راهکاریهای فناوری محور و مشارکتی در راستای تحول و ارتقای علوم انسانی با همکاری سایر گروههای علمی و تقویت جایگاه و منزلت این علوم و جذب افراد مستعدتر و با انگیزه بیشتر
بررسی و تامل همراه با بهرهگیری هوشمندانه تر از ظرفیت بخش غیردولتی در آموزش پژوهش و فناوری
ارتقای جایگاه علمی و فناورانه کشور از طریق توسعه دیپلماسی علم و فناوری
گسترش و تقویت دورههای پسادکترای تقاضا محور(ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم).
شناسایی و به دست آوردن درک صحیح از مزایای رقابتی ظرفیتهای کلیدی و تهدیدات همه کشورهای در حال رشد و توسعه یافته جهت همکاریهای بینالمللی خصوصا کشورهای اسلامی
ایجاد خلاقیتها و برنامهریزیهای هوشمندانه در ارتباطات و ظرفیتهای بینالمللی با توجه به ظرفیتها نیازها مزیتها و تهدیدات با نگاه به همه ظرفیتهای جهانی و خصوصا کشورهای اسلامی و منطقهای
تقویت حضور و نقشآفرینی کشور در مجامع و نهادهای تصمیمسازی بینالمللی در حوزه علم و فناوری
توسعه اقتصاد دانشبنیان کشور با تقویت همکاریهای بینالمللی در عرصه علم و فناوری
حمایت از دانشگاهها برای راهاندازی شعب در کشورهای منطقه به منظور افزایش حضور بینالمللی
افزایش حضور فعال و مؤثر مراکز آموزشی و پژوهشی در رویدادهای بینالمللی علمی و فناورانه
ایجاد و گسترش برنامههای تبادل دانشجویی با کشورهای همسایه به منظور تقویت همکاریهای علمی و فرهنگی
جذب دانشجویان بینالمللی با تکیه بر زیرساختهای علمی و فنآوری دانشگاهها (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)
تشویق و حمایت از میزبانی کشور در برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی بینالمللی مانند کارگاهها نشستها و همایشها
ارتقای جایگاه علمی و فناورانه کشور از طریق توسعه دیپلماسی علم و فناوری (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم).
ترویج و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و حمایت از گسترش کرسیهای ایرانشناسی در سطح بینالمللی
حمایت و گسترش همکاریهای علمی و پژوهشی با نخبگان ایرانی خارج از کشوربه منظور توسعه همکاریهای بینالمللی
بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود برای تسهیل همکاری با مراکز پژوهشی برتر خارج
۵- توسعه زیرساختهای کلیدی و شتاب بخشی
روز آمدسازی و پاسخ به نیازهای روز جامعه و تقویت روند همگرایی در بهربرداری از منابع و توزیع تولید دانش مبتنی بر آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی (ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم).
بررسی تشخیص ظرفیت و ارائه راهکارهای عملیاتی مرتبط با منابع و زیرساخت های مراکز علمی و پژوهشی متناسب با نیازها و تحولات فناورانه
توسعه و تقویت زیر ساخت حقوقی قوانین و مقررات به منظور تسهیل مشارکت بخش عمومی و خصوصی در توسعه اقتصاد دانشبنیان
طراحی و اجرای نظام اشتراک منابع در دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی
توسعه و بهبود شبکه ملی آزمایشگاهها و کارگاههای تخصصی کشور به منظورارتقای زیرساختهای پژوهشی و فناوری
توسعه و ارتقای زیرساختهای دیجیتالی و هوش مصنوعی به منظور تقویت بسترپژوهش و نوآوری
ایجاد و توسعه زیرساختهای یکپارچه برای مدیریت و تبادل داده های پژوهشی و فناورانه
ایجاد سامانه جامع ثبت و مدیریت اطلاعات دانش آموختگان دانشگاههای دولتی و غیرانتفاعی کشور
توسعه زیرساختهای دیجیتال و هوشمند در راستای تحقق آموزش عالی هوشمند
ایجاد و تجهیز آزمایشگاههای کاربردی مبتنی بر اولویتها
۶- توسعه و نگهداشت سرمایه انسانی
توجه ویژه به جایگاه استادان، کارکنان و دانشجویان در سیر تحولی علم و فنآوری و لزوم توجه به نیازهای مهارتی دانشی و رفاهی معیشتی ایشان
گسترش بهرهبرداری از فرصتهای مطالعاتی و دورههای پسادکتری در داخل و خارج از کشور همراه با شرکت در دورههای آموزشی و کارگاهی طراحی و اجرای طرحهای حمایت از استعدادهای ممتاز در حوزههای پژوهشی و فرهنگی
ایجاد و تقویت برنامههای وقف و خیریه برای گسترش علم و فناوری
تخصیص بورسهای تحصیلی و کمک هزینههای مالی به دانشجویان و پژوهشگران نخبه
بهبود سطح زندگی اعضای هیأت علمی و گسترش عدالت در ارائه امکانات رفاهی و سازماندهی همه امور مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سازمان امور اعضای هیأت علمی
گسترش آسایش و رفاه دانشجویی جهت ارتقاء کرامت انسانی دانشجویان و ایجاد شور و شوق علمی و اجتماعی
پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در مجموعههای دانشگاهی (سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بند ۱۸) ارتقا برنامه های سلامت جسم با تأکید بر پیشگیری جامع برای استادان و کارکنان و دانشجویان
تأکید بر رویکردهای توانمندسازی و پیشگیری جهت سلامت روانی و اجتماعی برای استادان و کارکنان و دانشجویان
۷-نظام تدبیر آموزش پژوهش و فناوری
گسترش و تقویت مؤسسات و اندیشکده های سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)
همکاری و تعامل نزدیک با همه نهادهای سیاست گذار و مجری در حوزه علم وفناوری و سازمان ها و نهادهای کارفرمایی در فراهم آوردن عزم ملی برای توسعه علوم تحقیقات و فناوری و بهکار گیری آنها
استفاده حداکثری و موثر از مشورت و نظرات تخصصی انجمنهای علمی تخصصی در تصمیمسازیها
تشکیل اتاقهای فکر با حضور نیروهای دلسوز به صورت نظاممند و عملی
کاهش هوشمندانه تصدیگری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تفویض اختیار به هیأتهای امنا و شوراهای دانشگاهها
بازنگری و اصلاح فرآیندهای تخصیص منابع مالی و انسانی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
|