چری انحصار بازار ایران را بدست آورد
به گزارش صنعت نیوز ٬ یکه تازی پژو در ایران و عدم حمایت این شرکت در دوران تحریم از خودروسازی ایران ضربه جدی‌ای به خودروسازی ایران وارد می‌کرد، اگر همت قطعه‌سازان داخلی نبود. در آن دوران چنانچه قطعه سازان داخلی، صنعت خودروسازی را حمایت نمی‌کردند، ایران‌خودرو فلج می‌شد اما این اتفاق نیافتد.
تاريخ : هفدهم دی 1402 ساعت 21:52   کد : 286450
به گزارش صنعت نیوز ٬ یکه تازی پژو در ایران و عدم حمایت این شرکت در دوران تحریم از خودروسازی ایران ضربه جدی‌ای به خودروسازی ایران وارد می‌کرد، اگر همت قطعه‌سازان داخلی نبود. در آن دوران چنانچه قطعه سازان داخلی، صنعت خودروسازی را حمایت نمی‌کردند، ایران‌خودرو فلج می‌شد اما این اتفاق نیافتد. با این حال همچنان بازار ایران برای چینی‌ها جذابیت به ویژه برخی سازندگان چینی که بازار را حتی در کشور خودشان از دست داده‌اند و پشت مرزهای ایران کمین کرده و منتظر اندک فرصتی برای ورود به اقتصاد ایران هستند.

بازار ایران در تسخیر چینی‌ها درآمده است. امروز مدل‌های زیادی از خودروهای چینی دربازار ایران عرضه می‌شود که هیچ معیار دقیق کیفی برای اجازه واردات نیست. لیست بلندبالایی از خودروهای چینی که برخی از آنها جزو برترین‌ها هستند و بعضی دیگر حتی مورد اقبال خود چینی‌ها نظر قرار نمی‌گیرند. نبود نظارت کافی و طمع چینی‌ها در صادرات خودروهای بی‌کیفیت به ایران -که شروع آن با MVM بود- سبب شده آنها هر روز محصول نامرغوب دیگری را روانه ایران کنند.

کارخانه ورشکسته راهی ایران می‌شود

کمپانی چری که با مشارکت غالب یعنی ۶۰ درصدی سهام، در شرکت «مدیران» و در اختیار گرفتن عنان همه متغیرهای بازار ایران، محصولات خود را با قیمت‌های نجومی می‌فروشد و به هیچ قانونی پایبند نیست؛ خیل عظیم معترضان و مشتریان آن هنوز شکایات خود را به سازمان حمایت و شورای رقابت و تعزیرات می‌برند و همین چندی پیش تجمع بزرگی جلوی سازمان تعزیرات در اعتراض به برخورد این شرکت چینی با ایرانیان برگزار شد.

اما این شرکت پیشنهاد جدیدی برای خودروسازی ایران آورده و عزم خود را جزم کرده تا کارخانه رو به افول «آماندو اند جیکو» -OMODA&JAECOO – را برای مشارکت به ایران بیاورد تا بلکه با پول ایرانی‌ها احیا شود. این کارخانه همان مجموعه‌ای است که پیش از این به روس‌ها، قزاق‌ها و گرجستان پیشنهاد شد اما آنها نپذیرفتند ولی سرانجام آنها به سراغ ایران آمده و بار طوفان زده خود را به کشورمان آورده تا بار دیگری یک خودروساز چینی بدون پشتوانه خدمات پس از فروش، یک تجربه تلخ دیگری برای جامعه ایران رقم بزند. کیفیت محصولات این شرکت در حدی بوده که هیچیک از کشورهای اروپایی غربی پذیرای آن بیستند و در سال گذشته تنها توانسته دو هزار دستگاه به دولت‌های اروپای شرقی بفروشد.

هرچند چینی‌ها ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری را با وام دولتی خود تضمین کرده‌اند ولی منشا این سرمایه‌گذاری دلارهای نفتی ایران است که دلیل شرایط تحریمی، زیر قیمت معامله می‌شود؛ عامل نگرانی آنجاست که، تجارب پیشین نشان داده مشتریان ایرانی نیز توان استیفای حقوق خود را از این شرکای چینی نخواهند داشت. حال باید دید آیا بار دیگر ایران محل آزمون و خطای خودروسازان چینی خواهد شد یا خیر؟