آماده سازی زیرساختها برای هوشمندسازی صنایع
به گزارش صنعت نیوز، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر آماده سازی زیرساختها برای هوشمندسازی صنایع، گفت: صنایع برای رقابت پذیری و رشد اقتصادی چارهای جز هوشمندسازی ندارند و باید به این عرصه ورود کنند.
تاريخ :
اول آذر 1402 ساعت 09:09
|
|
کد : 285274
|
به گزارش صنعت نیوز، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر آماده سازی زیرساختها برای هوشمندسازی صنایع، گفت: صنایع برای رقابت پذیری و رشد اقتصادی چارهای جز هوشمندسازی ندارند و باید به این عرصه ورود کنند. علیاصغر انصاری (روز سهشنبه) در آیین امضای تفاهمنامه همکاری فی ما بین مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) و شرکت ارتباطات مبیننت، اظهار داشت: صنایع ما عمدتاً فرسوده است و مدیران با نگاههای سنتی آن را مدیریت میکنند، این در حالی است که باید زیرساختهای هوشمندسازی در صنایع مورد توجه قرار گیرد. معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات افزود: اکنون دستگاههای ملی و شرکتهای خصوصی آماده هستند تا به ساختارها و موضوع زیرساختهای هوشمندسازی بپردازند. وی با بیان اینکه موضوع هوشمندسازی بحث جدیدی نیست گفت: به هوشمندسازی در برنامه هفتم توجه و احکام خوبی در این برنامه گنجانده شده است که امیدواریم در هوشمندسازی اتفاق خوبی در کشور بیفتد. در برنامه هفتم به بحث هوشمندسازی در صنایع پرداخته شده و این سند ملی میتواند راهگشا باشد. انصاری با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات و صمت در حوزه هوشمندسازی، گفت: اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی نیاز صنایع است و برای اینکه بهرهوری را افزایش و هزینهها را کاهش دهند. معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات بیان کرد: این وزارتخانه گفتوگوها و نشستهایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است و اعلام آمادگی کردهایم تا موانع اجرایی را در تامین زیرساختها و ورود صنایع به هوشمندسازی را انجام دهیم. وی تاکید کرد: به طور قطع هوشمندسازی منجر به افزایش راندمان و کارایی صنایع در عرصههای مختلف میشود، از این رو صنایع چارهای جز هوشمندسازی ندارند و باید از این فرصتها و ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و پیشتاز بهره ببرند. انصاری امضای تفاهمنامه همکاری مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) و شرکت ارتباطات مبیننت را یک راهبرد موثر در اجرای طرح هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: با این امر شاهد رشد اقتصادی در سطح کلان خواهیم شد. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: ۲ نهاد گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) و شرکت ارتباطات مبیننت اقدامات خوب و کارهای موثری را برای ورود صنایع به بخش هوشمندسازی انجام دادهاند که امیدواریم تاثیرگذار باشد. ایجاد زیرساختهای هوشمندسازی در صنایع حسین مهویدی، مدیرعامل گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه هوشمندسازی تاثیرات عمیقی بر رقابتی سازی صنایع خواهد گذاشت، گفت: در آستانه ورود به انقلاب صنعتی چهارم هستیم و باید زمینه زیرساختهای هوشمندسازی در صنایع را ایجاد کنیم. وی ادامه داد: هوشمندسازی در صنایع منجر به صرفهجویی در هزینهها، سودآوری و رقابتپذیری میشود؛ هر چند اعتقاد داریم که کار سختی است، اما با هماهنگی نهادهای مختلف از جمله وزارت ارتباطات و وزارت صمت این امرشدنی است. مهویدی تاکید کرد: هوشمندسازی صنایع باعث میشود تا بازدهی صنایع ارتقا یافته و راهکارهای حل مشکلات و چالشهای صنایع ارائه شود. مدیرعامل گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) درباره تفاهمنامه همکاری مشترک در زمینه پیاده سازی و توسعه هوشمندسازی، بیان کرد: مگفا با توجه به مأموریت ذاتی خود اقدامات لازم جهت ارائه طرحهای it و ict با محوریت هوشمندسازی صنایع و کسب و کارهای بازار هدف خود، با در نظر گرفتن توانمندی مبیننت و با تعریف پروژههای مشخص و مشترک مدنظر و اجرا خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسب و کارها در هوشمندسازی صنایع ایجاد میشود، گفت: شرکتهای دانش بنیان به صنایع ورود میکنند و شاهد تحول در عرصههای خودروسازی هوشمند و صنایع خواهیم شد. خودروهای برقی یکی از جلوههای هوشمندسازی است که اکنون زیرساختهای آن از سوی وزارت صمت در حال ایجاد است. امضای تفاهمنامه مگفا و مبیننت علیرضا صیدی، مدیرعامل مبیننت در مراسم امضای تفاهمنامه بین این شرکت با مگفا، اظهار داشت: این شرکت دارای ۴۰ هزار مشترک سازمانی است که در حوزه هوشمندسازی صنایع نیز ورود کرده است. وی ادامه داد: مبیننت به عنوان متولی ارائه خدمات سازمانی در گروه همراه اول، ارائه و تامین کلیه ارتباطات مبتنی بر تکنولوژیهای روز دنیا سرویسهای سازمانی را ارائه خواهد کرد. هدف از امضای این تفاهمنامه همکاری مشترک در زمینه پیاده سازی و توسعه هوشمندسازی و همچنین مشارکت در تامین برای دستیابی به حداکثر توان فنی و اجرایی در زمینهسازی، مشاوره، پیاده سازی و توسعه هوشمندسازی، راهبردی و ایجاد تحول دیجیتال مورد نیاز کشور و کسب و کارهای بازار هدف مشترک است.
|