آخرین وضعیت عملیات لایروبی کانال کشتیرانی ولگا - خزر
به گزارش صنعت نیوز، لایروبی کانال کشتیرانی ولگا - خزر از جمله تعهدات طرف روس جهت افزایش سطح تردد کشتی¬ها در رودخانه ولگا است که اکنون عملیاتی شده و در چنین شرایطی، کشتیها قادر خواهند بود بهراحتی با حجم بار بیش از ۵۰۰۰ تن در کانال حرکت کنند.
تاريخ :
سی ام آبان 1402 ساعت 13:14
|
|
کد : 285250
|
به گزارش صنعت نیوز، لایروبی کانال کشتیرانی ولگا - خزر از جمله تعهدات طرف روس جهت افزایش سطح تردد کشتی¬ها در رودخانه ولگا است که اکنون عملیاتی شده و در چنین شرایطی، کشتیها قادر خواهند بود بهراحتی با حجم بار بیش از ۵۰۰۰ تن در کانال حرکت کنند. کانال کشتیرانی ولگا-خزر مهمترین زیرساخت در مسیر سراسری خزر و حلقه مهم کریدور بین¬المللی شمال- جنوب قلمداد می-شود؛ به نحوی که یکی از راههای مهم کریدور شمال- جنوب کانال ولگا بوده که قابلیت آن را دارد تا فدراسیون روسیه و کشورهای اوراسیا را به کشورهای آسیای مرکزی، خلیج فارس و شبه جزیره هند متصل کند.
در این میان، افزایش میزان حمل بار در کانال ولگا - خزر از طریق بندر آستراخان و اولیا واقع در استان آستراخان از اهمیت ویژه¬ای برخوردار بوده و بدون انجام عملیات لایروبی، تردد کشتی¬ها با حجم بار بالای ۴۰۰۰ تن و نیز آبخور بالای ۳.۵ متر اجتنابناپذیر است. عمق کانال مذکور جهت عبور کشتی¬ها باید حداقل ۴.۵ متر باشد در حالیکه تا قبل از ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی در بهترین شرایط پرآبی رودخانه ولگا - خزر، عمق آن به حدود ۳.۵ متر میرسید. هم اکنون با تصمیمات و پیگیری¬های استاندار آستراخان و طرح موضوع نزد رئیسجمهور روسیه شرایط به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده و دولت فدرال با توجه به اهمیت مسیر کریدور شمال- جنوب، بودجه لازم برای آن را تخصیص داده است. بر اساس اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در نتیجه حمایت¬های مذکور، کارهای لایروبی و دسترسی به عمق بیش از چهار متر تا اواخر سال میلادی جاری و منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ میلادی به وجود خواهد آمد که با این اقدام، امکان ورود کشتی-ها با ظرفیت بیشتر به بندر اولیا و بندر آستراخان و افزایش حمل بار را فراهم میشود.
براساس گزارشهای اعلامشده، با برداشت ۹ میلیون تن گل و لای از بستر رودخانه ولگا، کشتی¬های عبوری میتوانند تا عمق ۴.۱۵ متر بهراحتی عبور کنند که این وضعیت در سال ۲۰۲۴ میلادی با برداشت ۱۱ میلیون تن به شرایط باثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید. امکان تردد کشتیهای با حجم بار ۵۰۰۰ تن در ولگا از سال آینده
در چنین شرایطی، چنانچه عمق ۴.۵ متر حفظ شود، کشتیها قادر خواهند بود بهراحتی با حجم بار بیش از ۵۰۰۰ تن در کانال حرکت کنند؛ چراکه رابطه مستقیمی بین افزایش عمق ولگا با افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر اصلی دریای خزر وجود دارد.
گفتنی است؛ مشکل اصلی این کانال طی سنوات گذشته، به گل نشستن کشتی¬های عبوری بهدلیل عمق کم آن بوده که انجام اقدامات و عملیات فوری لایروبی در این رودخانه را ضروری می¬کند که این اتفاق در بازه زمانی شش ماهه دوم سال بهدلیل سرما و یخ¬زدگی و نیز محدودیت¬ فعالیت¬ کشتی¬های لایروب بسیار سخت خواهد بود.
|