معلم ها را از افراد زیر ٢٠ سال انتخاب کرده ایم تا بتوانند شکاف نسلی دانش آموزان را درک کنند
تاريخ :
شانزدهم آبان 1402 ساعت 11:28
|
|
کد : 284777
|
دانش آموزان بدانند که مطالعه و دانستن تاریخ مهم است و به طرز عجیبی بزرگان در تمام ادیان به خواندن تاریخ توسط نخبگان تاکید دارند چراکه در این صورت فرد در جنگ روایتها بازنده نیست، همچنین در دنیای رقابت، نقش مدرسه و معلم و خانواده تأثیرگذار است و آموزش و پرورش به عنوان نخ تسبیح ، وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد. مراد صحرایی در مراسم شصت و یکمین جایزه البرز در هتل ارم اظهار کرد: آموزش و پرورش سیمای آینده هر کشوری است، فرهنگ، اقتصاد، جامعه و سیاست هر کشور را از آموزش و پرورش میتوان مشاهده کرد. وی افزود: در هرجامعهای بین یک و نیم تا سه درصد در حوزههای مختلف نخبه وجود دارد و آنها سرمایههای اصلی کشور هستند و به همین دلیل است که سایر کشورها به دنبال جذب آنها هستند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نخبگان به جز مسائل تخصصی خود، باید از مسائل جامعه و چگونگی جذب آنها توسط سایر کشورها آگاه باشند. صحرایی با بیان اینکه تعلیم و تربیت مطلوب آیندهنگر است، عنوان کرد: جهان آینده تحولات بسیار سریع و عمیق دارد، امروز شکاف نسلی بیشتر از ۲۵ سال است و برخی معتقدند که به ۱۰ سول رسیده است، بنابراین باید معلمی در کلاسها باشد که دانشآموزان را درک کند. وی افزود: امروز که ما دلمان برای دانشآموزان غزه خون است، این پیام مطرح است که به مدت یک ماه تمام نخبگان غیر آمریکایی از آنجا خارج شوند، در این صورت آیا این کشور چیزی دارد؟ تمام آنچه که در آمریکا به دست آمده از چپاول نخبگان سایر کشورها است. وی با بیان اینکه آمریکاییها در تاریخ خود چیزی برای افتخار ندارند، ادامه داد: راهکاری که ابرقدرتها برای جذب نخبگان سایر کشورها به کار میگیرند، ناامید کردن است. ما به دنبال افزایش بهره وری هستیم بنابراین باید بدانیم در جهان آینده چه شایستگیهایی مورد نیاز است؟ آیا خودمان و دانشآموزان را آماده کردهایم؟ صحرایی عنوان کرد: برخی میگویند چرا اصرار دارید در دانشگاه فرهنگیان سقف سنی ۲۲ سال باشد یک دلیل آن برای درک دانشآموزان است، افراد باید بتوانند در تحولات سریع، قدرت روحی و تاب آوری بالا داشته باشند، بیش از نیمی از مشاغل امروز در ۲۰ سال آینده وجود ندارد بنابراین باید برای تربیت نسل آینده برنامه داشته باشیم و به نشاط، همدلی، مهارت و کارگروهی نیاز داریم. وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از علمی که امروز منتقل میشود، علم واسطهای است، گفت: اکنون شاهد جنگ رقابتها هستیم، هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین در نظام تربیتی تحولات بسیاری را ایجاد میکنند و نخبگان کشور حلقه واسط بین نسلها را ایفا کنند. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در دنیای پیشرو، رقابت عامل رویش و ریزش است، امروز شاهد رقابت تمدنها هستیم و افرادی که نتوانند جایگاه و منزلت تمدنی خود را پیدا کنند در میانه این رقابت از حرکت باز میمانند همچنین تعلق هویتی یک ویژگی رقابتی مهم در جهان آینده است. صحرایی گفت: اینکه استکبار تلاش میکند به بهانه شهروند جهانی، هویت ملی نخبگان را از آنها بگیرد، ناظر بر این است که در آینده رقابت تمدنها شکل میگیرد. وی اظهار کرد: دانشآموزان بدانند که مطالعه و دانستن تاریخ مهم است و به طرز عجیبی بزرگان در تمام ادیان به خواندن تاریخ توسط نخبگان تاکید دارند چراکه در این صورت فرد در جنگ روایتها بازنده نیست، همچنین در دنیای رقابت، نقش مدرسه و خانواده تأثیرگذار است و آموزش و پرورش به عنوان نخ تسبیح، وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد. وی ادامه داد: سند تحول بنیادین بر خلاقیت و جستوجو توسط دانشآموزان تاکید دارد اما به شدت از آن غفلت کردیم، به دانش آموزان توصیه میکنم کتاب "فرمول" را بخوانید، این کتاب ۵ قاعده جهانی را بیان میکند به عنوان مثال اینکه نیوتن از سایر فیزیکدانان بزرگتر نبود اما چه شد در تاریخ ماندگار شد و میگوید که چرا خوارزمی و سایر بزرگان به اندازه بزرگان کشورهای غربی در تاریخ مطرح نیستند. همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: این روزها رژیم منحوس اسرائیل بیش از ۴۰۰۰ کودک را کشته است، اوج وقاحت آنها به حدی است که حق حیات برای این مسلمانان و انسانهای آزاده قائل نیستند. وی افزود: در انقلاب اسلامی ایران عبارتی را در شعارها میگفتند که خون بر شمشیر پیروز است و ما پیروزی خون بر شمشیر را امروز در خرابههای غزه و در مقاومت کودکان فلسطینی و حماسه آفرینی جوانان فلسطینی میبینیم.
|