باید به مقاوم‌سازی منابع انسانی اهمیت دهیم
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه مقاوم‌سازی صرفاً در مقاوم‌سازی فیزیکی محدود نمی‌شود و این اقدام در حوزه نیروی انسانی مهم‌تر از حوزه تأسیسات است، گفت: بحث آموزش نیروی انسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مقاوم‌سازی یک اولویت است و هر قدر به تعویق بیفتد، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.
تاريخ : چهارم تير 1402 ساعت 11:38   کد : 279156
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه مقاوم‌سازی صرفاً در مقاوم‌سازی فیزیکی محدود نمی‌شود و این اقدام در حوزه نیروی انسانی مهم‌تر از حوزه تأسیسات است، گفت: بحث آموزش نیروی انسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مقاوم‌سازی یک اولویت است و هر قدر به تعویق بیفتد، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.
امروز (یکشنبه)، نخستین همایش مقاوم سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و سمینار آیین نامه نظارت بر حسن اجرای استانداردهای تخصصی شرکت ملی گاز ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی وزارت نفت در حال برگزاری است.
در این همایش، مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز، ضمن بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران با تأسیساتی که در اختیار دارد از شرکت‌های برتر دنیا است و بیش از ۷۰درصد از انرژی کشور را تامین می‌کند گفت: این شرکت انرژی صنایع مهم کشور از جمله فولاد، پتروشیمی و سایر صنایعی را که محور انرژی کشور را تشکیل می‌دهند، تامین می‌کند و بنابراین مقاوم سازی این تأسیسات به منظور جلوگیری از ایجاد خلل در خدمات رسانی بسیار مهم است.
وی افزود: مقاوم‌سازی محورهایی مختلف دارد و صرفاً در مقاوم‌سازی فیزیکی محدود نمی‌شود؛ مقاوم‌سازی نیروی انسانی مهم‌تر از مقاوم‌سازی تأسیسات است.
وی در ادامه، مقاوم سازی نیروی انسانی را حفظ اراده انسانی برای راهبری و ایجاد انگیزه و روحیه ایثارگری دانست و تلاش همکارانش در شرکت ملی گاز ایران در سرمای شدید برخی از مناطق در فصول سرد برای گازرسانی را مثال زد.
معاون وزیر نفت اظهار کرد: در کنار مقاوم سازی نیروی انسانی، مقاوم سازی پدافند غیرعامل اهمیت دارد. مولفه‌هایی که برای پدافند غیرعامل تعریف شده، پیشگیری از بحران و مقابله با آن و ایجاد آمادگی در افرادی است که احتمال دارد آسیب ببینند و در واقع به عنوان ایجاد زنگ خطر در مباحث مقاوم سازی نیز تعریف می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ترازیابی و استفاده از الگوهای جهانی در مقوله مقاوم سازی برای ما بسیار مهم است و نباید چرخ را از اول اختراع کنیم.
چگنی ضمن بیان ضرورت در نظر گرفتن برنامه ای بلندمدت برای مقاوم سازی گفت: باید با آگاهی کامل یک سند جامع مقاوم سازی را تدوین کنیم و برای آن باید از مراکز علمی و دانشگاه ها و شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تهدیدات سایبری نیز تأسیسات گاز را تهدید می‌کند که باید در برابر آن نیز مقاوم سازی صورت بگیرد و ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی از ترازیابی غافل نشویم.
چگنی گفت: ابلاغ مقام معظم رهبری و آیین نامه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از اسناد بالادستی در زمینه مقاوم سازی هستند که باید از آن‌ها استفاده کنیم.
معاون وزیر نفت، در ادامه از شرکت اوزاکا گاز ژاپن به عنوان شرکتی نام برد که با شرکت ملی گاز ایران همکاری کرد و تجربیاتش در زمینه حوادث طبیعی را در اختیار این شرکت قرار داد و خاطرنشان کرد که باید در تدوین اسناد از مشاوره‌های بین المللی استفاده کنیم.
چگنی در بیان ضرورت مقاوم سازی یادآوری کرد که بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه گاز و پتروشیمی و ... در عسلویه صورت گرفته که باید از این هزینه عظیم محافظت کرد.
وی خاطرنشان کرد که بیش از ۴۷۵ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی داریم که ضرورت مقاوم سازی را نشان می‌دهد.
چگنی در ادامه گفت: میتوانیم ظرفیت‌های جدیدی برای سازندگان تجهیزات مقاوم سازی ایجاد و از طریق آن شغل ایجاد کنیم.
وی مقاوم سازی را نیازمند هماهنگی‌های بین سازمانی دانست و گفت: این مسئله با جان مردم سروکار دارد زیرا هنگامی که تجهیزات فرسوده می‌شود، در آن خوردگی ایجاد می‌شود و احتمال خطر و ایجاد نشتی و انفجار افزایش می‌یابد.
معاون وزیر نفت بحث بهینه‌سازی برای کم کردن آثار ناترازی گاز در فصول سرد، هوشمندسازی و تعویض کنتور های معمولی با کنتورهای هوشمند و ذخیره‌سازی روزمینی را نیز شایسته توجه و از اقداماتی دانست که باید در دستور کار قرار بگیرند.
وی در پایان، گفت: بحث آموزش نیروی انسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه مقاوم‌سازی یک اولویت است و هر قدر مقاوم‌سازی به تعویق بیفتد، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.