تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نوسازی بافت های فرسوده در سال جدید هدف گذاری شده است.
تاريخ : نهم فروردين 1402 ساعت 12:19   کد : 274868
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نوسازی بافت های فرسوده در سال جدید هدف گذاری شده است.

آقای دکتر محمد آئینی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نوسازی بافت های فرسوده در سال جدید هدف گذاری شده است.

سوال : فارغ از مسئولیتتان در حوزه بازآفرینی شهری می خواهم بعنوان یک معاون وزیر و مقام عالی در حوزه مسکن از جنابعالی پرسشی را داشته باشم که کاملا مشهود و روشن برای همگان است ، عرصه تورم یکی از میدان گاه های بزرگش مسکن است . به نظر شما آنچه که امسال نامگذاری شده در ادامه همه استراتژی های سال های گذشته کاملا یک رخ متفاوت و متمرکزی روی دو موضوع مهم و کلیدی مرتبط با هم دارد ، چطور می شود تورم را در حوزه مسکن ، کاهش داد یا حتی حل کرد ؟

آئینی : واقعیت این است که در سبدی که نرخ تورم را شکل می دهد مسکن یک سهم قابل توجهی دارد شاید قریب به سی درصد آن سبد به شاخص بخش مسکن برمیگردد لذا با یک برنامه منسجم و این که ما بتوانیم افزایش دهیم برنامه تولید مسکن را و این افزایش تولید می تواند عرضه و تقاضای مسکن را به تعادل برساند و از این تعادل هست که می شود به یک قیمت تعادلی هم در بخش مسکن رسید و از افزایش قیمت جلوگیری کرد. این راهکار اساسی همان رشد تولید است. در بخش مسکن به جهت این که بتواند آن تعادل و آن ترازی عرضه و تقاضای بخش مسکن را فراهم کند لذا همه سیاست ها و برنامه ها در این است که انشاالله در سال ۱۴۰۲ دولت بستر مناسب را فراهم کند که بخش خصوصی و دولتی بتواند راحت تر نسبت به تولید مسکن اقدام کند .

سوال : تورم در ایران به ویژه اگر که بازار سفته بازی به ویژه بازار از هم گسیخته آن ساماندهی شود و حداقل تحت نظارت قرار بگیرد این به مفهوم محدودسازی یا ایجاد مانع برای مردم در داد و ستدهایشان نیست بلکه مدیریت بازیگری دارایی های مردم در صحنه های مختلف اقتصادی است که در تمام چهار گوشه عالم در کشورهای مختلف سراغ داریم ، فکر می کنید چقدر طول می کشد ما به این نظارت برسیم ؟ اشکالی ندارد هر کسی هر قیمتی که می خواهد بفروشد اما نظارت سازمان یافته دولت برای پرهیز از هر نوع آشفتگی آن را الزامی بشماریم .

آئینی : در بخش مسکن حالا اگر بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم بستر کار به نوعی فراهم شده معمولا ما چنانچه بتوانیم تقاضاهای سفته بازانه را از بخش مسکن دور کنیم خود به خود این فضا شکل می گیرد و آن قیمت های تعدیل می شود. مهم ترین آن همین مالیات عایدی بر سرمایه است که زمینه قانونی آن فراهم شده و انشاالله به زودی اجرا شود و هرکسی متناسب با درآمدی که دارد باید بتواند مالیات آن را پرداخت کند این خودش بازارهای مختلف را تنظیم می کند ، و در واقع سفته بازی را کاهش می دهد و معمولا تکانه ها یا جهش های قیمتی که در بخش مسکن شکل می گیرد حاصل ورود همین سفته بازها است که الان با کمترین مالیات سود بالایی را از بخش مسکن عایدشان می شود . این مالیات عایدی سرمایه می تواند این فضا را کنترل کند و محدود کند و سفته بازها را از این بازار به دور کند و بحث دیگر هم آن بحث مالیات بر خانه های خالی است و خوشبختانه در هر دو زمینه بستر قانونی فراهم است و انشاالله با اجرای دقیق این دو برنامه از سوی سازمان مالیاتی با همکاری وزارت راه و شهرسازی این اتفاق می تواند شکل بگیرد .

سوال : ما تعارض هایی هم داریم ، به نظر شما کشوری که به دنبال این است که مسئله مسکن را برای شهروندان طبق قانون اساسی حل کند اما از آن طرف قانون گذاری می کند که تا 4-5 خانه برای افراد مجاز است ، حتی اگر به صورت ویلا در شمال و جنوب و هرجای دیگری باقی بماند و بیاید تفصیل های بسیار گسترده ای را ایجاب کند به نظر این تعارض چگونه قابل حل است ؟

آئینی : نکته ای باید مدنظر ما باشد یعنی این فضا نباید به گونه ای هم باشد که سرمایه گذار واقعی را کسی که در روال عادی ...

سوال : این یک موضوع جدا است ما موضوع سرمایه گذاران و بازیکنان اقتصادی را جدا کنیم از افرادی که یا شرایطی که ما فراهم می کنیم سوداگری رواج داشته باشد. .

آئینی : باید فضایی را فراهم کنیم که سرمایه گذار بیاید مسکن تولید کند منتها نکته ای که وجود دارد این است که این را به بازار عرضه کند و احتکار نکند و به صورت خالی نگه ندارد یا این که ورود مقطعی نکند ، این سوداگران کسانی هستند که در بخش مسکن حضور ندارند فقط در یک مقاطعی که حس می کنند می توانند سودی ببرند وارد می شوند و خارج می شوند اما آن سرمایه گذاری که به صورت مدام بعنوان سازنده در بخش وجود دارد و شغلش این است آن فضا باید برای او فراهم و تسهیل شود که بتواند تولید بیشتری انجام دهد ، من علاقمند هستم که در فرصت باقی مانده در حوزه کاری خودمان صحبت کنیم و ما در سال آینده برای بخش خودمان درحوزه بازآفرینی انشالله در جهت تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری چه کار می خواهیم بکنیم ، آنچه که ما به دنبالش هستیم در سال ۱۴۰۲ جهت تحقق شعار سال انجام دهیم این که تولید ۲۰۰ هزار واحد را در قالب نوسازی بافت های فرسوده با حمایت ویژه ای که از بخش خصوصی خواهیم داشت در قالب بسته های تشویقی که در سال آینده این بسته ها توسعه پیدا خواهد کرد و مصارفش بیشتر خواهد شد تا بخش خصوصی بتواند راحت تر به این بخش به تولید مسکن بپردازد. این برنامه اساسی و کلیدی ما است و انشاالله ما با کمک بخش خصوصی این ۲۰۰ هزار واحد را تولید کنیم می توانیم سهم فزاینده ای در رشد تولید و مهار تورم داشته باشیم . دو محور دیگر هم است یکی این که ما سال آینده ۳۰۰ پروژه خدمات زیربنایی و روبنایی را اراده داریم که تمام کنیم و تولید شود و در اختیار این محلات قرار بگیرد و محور بعدی هم موضوع توسعه آموزش شغلی و توانمندسازی ساکنین محلات بازآفرینی است با محوریت زنان سرپرستان خانوار و جوانان که بتوانند شغل بهتری داشته باشند و بتوانند در تولید سهم بیشتری داشته باشند .